Fear of Missing Out: od fonoholizm do FOMO marketingu 1600-SZD-SPEC-FMO-KM
Na zajęciach omawiane będzie zjawisko Fear of Missing Out (FOMO) oraz zjawisk mu towarzyszących/z nim powiązanych. Po omówieniu badań z zakresu lęku przed odłączeniem, doktorantom zostanie przybliżony fenomen fonoholizmu (w tym nomofobii i phubbingu), przeciążenia informacyjnego oraz FOMO marketingu. Omówione zostaną definicje zjawisk, ich skutki i przyczyny, a także najczęściej stosowane metody badawcze. W drugiej części wykładu zaprezentowane zostaną strategie implementacji higieny cyfrowej, w tym głównie w zakresie cyfrowego odłączenia się. Wykłady będą poparte aktualnymi danymi, uzyskanymi w ramach projektu „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem”.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: w związku z tym, że to wykład, to obecność nie jest sprawdzana.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie przedmiotu w trybie zwykłym: test wiedzy zakończony zaliczeniem lub brakiem zaliczenia. Zaliczenie poprawkowe: ustne.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Test pisemy (zaliczenie zwykłe) oraz odpowiedzi na pytania (zaliczenie poprawkowe).
Kryteria oceniania: Test wiedzy zawiera 12 pytań, w tym dziewięć zamkniętych wielokrotnego wyboru i 3 otwarte. Poprawna odpowiedź na pytania zamknięte to jeden punkt (nie ma połówek, trzeba odpowiedzieć poprawnie na całość pytania), a na otwarte – dw punkty (są połówki). Test zostaje zaliczony po osiągnięciu minimum ośmiu punktów. Zaliczenie poprawkowe: trzy pytania, aby zaliczyć, należy poprawnie odpowiedzień na minimum dwa.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Agai MS (2022) Disconnectivity synced with identity cultivation: adolescent narratives of digital disconnection. Journal of Computer-Mediated Communication. Epub ahead of print 29 October 2022. https://doi.org/10.1093/jcmc/zmac025.
Alt D (2017) Students' social media engagement and Fear of Missing Out (FoMO) in a diverse classroom. Journal of Computing in Higher Education 29(2): 388-410. https://doi.org/10.1007/s12528-017-9149-x
Alt D (2018) Students' wellbeing, Fear of Missing Out, and social media engagement for leisure in higher education learning environments. Current Psychology 37(1): 128-138. https:doi.org/10.1007/S12144-016-9496-1
Bozan V and Treré, E (2023) When digital inequalities meet digital disconnection: Studying the material conditions of disconnection in rural Turkey. Convergence. Epub ahead of print 12 May 2023. https://doi.org/10.1177/13548565231174596.
Buksa Ł (2023) Fonoholizm i profilaktyka uzależnienia od smartfona u dzieci i młodzieży. Zeszyty Prasoznawcze 66(1): 77-90. DOI: 10.4467/22996362PZ.23.006.17198
Fast K, Lindell J and Jansson A (2021) Disconnection as distinction: a Bourdieusian study of where people withdraw from digital media. In: Jansson A and Adams PC (eds) Disentangling: The Geographies of Digital Disconnectionpp.New York: Oxford University Press, pp.61-90.
Franchina V, Halfmann Abeele M, van Rooij A, Lo Coco G and De Marez L (2018) Fear of Missing Out as a predictor of problematic social media use and phubbing behavior among Flemish adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health 15(10): 2319. https://doi.org/10.3390/ijerph15102319.
Gioia, F, Fioravanti, G, Casale, S and Boursier V (2021) The effects of the fear of missing out on people's social networking sites use during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychiatry. Epub ahead of print 18 February 2021. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.62044.
Grzega U (2021) Dostępność i wykorzystanie internetu w czasie pandemii w Polsce i UE. In: Nowak W and Szalonek K (eds) Zdrowie i style życia: ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, pp.355-370.
Hesselberth P (2018) Discourses on disconnectivity and the right to disconnect. New Media and Society 20(5): 1994-2010. https://doi.org/10.1177/146144481771144.
Jorge A (2019) Social Media, Interrupted: Users Recounting Temporary Disconnection on Instagram. Social Media + Society. Epub ahead of print 4 November 2019. https://doi.org/10.1177/2056305119881691.
Karada? E, Tosuntaş ŞB, Erzen P, Duru E, Bostan N, Şahin BM, Çulha ? and Babada? B (2015) Determinants of phubbing, which is the sum of many virtual addictions: A structural equation model. Journal of Behavioral Addictions 4(2): 60-74. https://doi.org/10.1556/2006.4.2015.005
Kaun A (2021) Ways of seeing digital disconnection: A negative sociology of digital culture. Convergence 27(6): 1571-1583. DOI: 10.1177/13548565211045535.
Kaun A and Schwarzenegger C (2014) "No media, less life?" Online disconnection in mediatized worlds. First Monday. Epub ahead of print 24 October 2014. 4https://doi.org/10.5210/fm.v19i11.5497.Liu H, Liu W, Yoganathan V and Osburg V-S (2021) COVID-19 information overload and generation Z's social media discontinuance intention during the pandemic lockdown. Technological Forecasting and Social Change 166: 120600. DOI: 10.1016/j.techfore.2021.120600.
Modrzyński R. (2021). Nowe uzależnienia młodego pokolenia. Od przyjemności do przymusu. Warszawa: Difin.Nguyen MH,
Büchi M and Geber S (2022) Everyday disconnection experiences: Exploring people's understanding of digital well-being and management of digital media use. New Media & Society. Epub ahead of print 5 July 5 2022. https://doi.org/10.1177/14614448221105428.
Przybylski AK, Murayama K, DeHaan CR and Gladwell V (2013) Motivational, emotional, and behavioral correlates of Fear of Missing Out. Computers in Human Behavior 29:1814-1848. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.014.
Ptaszek G, Stunża GD, Pyżalski J, Dębski M and Bigaj M (2020) Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.Radtke T, Apel T, Schenkel K, Keller J and von Lindern E (2022) Digital detox: An effective solution in the smartphone era? A systematic literature review. Mobile Media & Communication 10(2): 190-215. https://doi.org/10.1177/20501579211028647
Syvertsen, T., & Enli, G. (2020). Digital detox: media resistance and the promise of authenticity. Convergence 26(5-6):1269-1283. https://doi.org/10.1177/13548565198473.Vanden Abeele MMP (2021) Digital Wellbeing as a Dynamic Construct. Communication Theory 31(4): 932-955. https://doi.org/10.1093/ct/qtaa024.Vanden Abeele MMP and Nguyen MH (2022) Digital well-being in an age of mobile connectivity: An introduction to the Special Issue. Mobile Media & Communication 10(2): 174-189. https://doi.org/10.1177/20501579221080899.Wilcockson TDW, Osborne AM and Ellis DA (2019) Digital detox: The effect of smartphone abstinence on mood, anxiety, and craving. Addictive Behaviors 99:106013. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.06.002.Yildirim C and Correia A-P (2015) Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior 49: 130-137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: