Dyskryminacja w prawie - zagadnienia teoretyczne, praktyczne i metodologiczne 1600-SZD-SPEC-DWP-PR
Celem warsztatów jest wprowadzenie studentów w problematykę dotyczącą dyskryminacji w prawie, a także stosowania przepisów regulujących zakaz nierównego traktowania w oparciu o różne gałęzie prawa. Uczestnicy zajęć poznają również zasady tworzenia warsztatu opracowywania dysertacji oraz prowadzenia badań naukowych przy wykorzystaniu elementów krytycznego myślenia o prawie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Oraz inne: Kliknij lub naciśnij tutaj, aby wprowadzić tekst.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Dopuszczalna jedna nieobecność
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Obecność i aktywność na zajęciach
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Rozmowa z osobą dokorancką
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. E. Ellis, P. Watson, EU Anti-Discrimination Law, Oxford EU Law Library, 2012;
2. E. Rekosz-Cebula, Kryminologia feministyczna, Archiwum Kryminologii XXXVI, 2014;
3. M. Grzyb, Przestępstwa motywowane kulturowo. Aspekty kryminologiczne i prawnokarne, Warszawa 2016;
4. S. Brownmiller, Against our Will. Men, Women and Rape, New York 1975;
5. B. Namysłowska-Gabrysiak, Handel ludźmi w celu wykorzystania seksualnego. Zagadnienia karnoprawne i kryminologiczne, Warszawa 2018;
6. J. Maliszewska-Nienartowicz, Kryteria dyskryminacji pośredniej – standardy europejskie a prawo i praktyka polskich sądów, Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego 2015;
7. M. Płatek, Miejsce kobiety w prawie, czyli o pozornej neutralności prawa, [w:] Ł. Pisarczyk (red.), Między tradycją a nowoczesnością. Polskie prawo w stulecie odzyskania niepodległości, Warszawa 2019;
8. M. Płatek, Kryminologiczno-epistemologiczne i genderowe aspekty przestępstwa zgwałcenia, Archiwum Kryminologii XXXII, 2011;
9. W. Klaus, Różni, ale równi. Prawo a równe traktowanie cudzoziemców w Polsce, Warszawa 2013;
10. K. Wysieńska, Testy dyskryminacyjne – metoda i zastosowanie, Badania Ekspertyzy. Rekomendacje, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: