Dane na poziomie jednostki 1600-SZD-SPEC-DPJ-EF
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w badaniach opartych na danych mikroekonomicznych. Zajęcia obejmą takie zagadnienia jak specyfikacja modeli, estymacja oraz wnioskowanie statystyczne dla różnych typów danych. Zajęcia warsztatowe, prowadzone w pracowni komputerowej (w przypadku formy stacjonarnej), będą obejmować omówienie poszczególnych metod, analizę studiów przypadków oraz ćwiczenia praktyczne. W trakcie kursu będziemy korzystać z otwartego oprogramowania statystycznego R. Program zajęć będzie dostosowany do zainteresowań uczestników oraz ich wcześniejszej wiedzy z zakresu mikroekonometrii. Możliwe tematy obejmują następujące zagadnienia: Wprowadzenie do oprogramowania R, Podstawy pracy z danymi, Metoda najmniejszych kwadratów (OLS), Uogólnienie modelu liniowego: heteroskedastyczność, nieliniowe postacie funkcjonalne, regresja kwantylowa, Uogólnione modele liniowe, Endogeniczność i metoda najmniejszych kwadratów w dwóch etapach (2SLS), Selekcja próby, Estymacja metodą największej wiarygodności (MLE): modele zero-jedynkowe, Wnioskowanie przy użyciu MLE: testowanie hipotez, efekty krańcowe, elastyczności, Model użyteczności losowej oraz modele dla zmiennych wielomianowychModele dla zmiennych porządkowych i danych licznikowych, Rozszerzenia dla danych panelowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne
i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej
terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Oraz inne: Uczestnicy kursu zapoznają się z metodami i narzędziami z zakresu mikroekonometrii – zarówno w aspekcie teoretycznym (założenia, przesłanki, teoria), jak i praktycznym (budowa modelu, analiza danych, estymacja, interpretacja wyników).
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Zaleca się, aby studenci znali i rozumieli podstawowe pojęcia związane ze statystyką, teorią prawdopodobieństwa oraz analizą matematyczną. Ze
względu na praktyczny charakter kursu nie jest to konieczne, jednak ułatwi zrozumienie omawianych zagadnień – w przeciwnym razie konieczne będzie samodzielne uzupełnianie braków na bieżąco.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie kursu będzie opierać się na zadaniach wykonywanych podczas
zajęć oraz na pracach domowych, do rozwiązania których niezbędne będzie wykorzystanie narzędzi i metod omawianych na zajęciach.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Problemy rozwiązywane w trakcie zajęć, zadania domowe.
Kryteria oceniania: Aby zaliczyć kurs, uczestnicy muszą wypełnić 4 z 5 zestawów ćwiczeń (jeden zestaw do każdych zajęć).
Literatura
(1) Greene, W. H., 2011. Econometric Analysis. 7 Ed., Prentice Hall. (2) Cameron, A. C., and Trivedi, P. K., 2005. Microeconometrics: Methods and Applications. Cambridge University Press. (3) Train, K. E., 2009. Discrete Choice Methods with Simulation. 2 Ed., Cambridge University Press, New York. (4) Hensher, D. A., Rose, J. M., and Greene, W. H., 2015. Applied Choice Analysis. 2 Ed.,Cambridge University Press, Cambridge. (5) Greene, W. H., and Hensher, D. A., 2010. Modeling Ordered Choices: A Primer. Cambridge University Press.
Uwagi
W cyklu 2024L:
The classes will take place remotely. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: