Dane, algorytmy, sztuczna inteligencja: wyzwania regulacyjne 1600-SZD-SPEC-DAA-PR
W ostatnich latach zwiększona dostępność danych, rozwój nowych narzędzi analitycznych i wykorzystanie maszyn zdolnych do generowania przewidywań dotyczacych przyszłości sprawiły, że uczenie się na podstawie danych i podejmowanie decyzji w oparciu o algorytmy stało się rzeczywistością. Rozwój technologii uczenia maszynowego przynosi znaczne korzyści społeczeństwu i gospodarce, podnosi jakość życia jednostek, prowadzi do bardziej konkurencyjnego przemysłu, wydajniejszej administracji publicznej, demokratyzacji, lepszej opieki zdrowotnej, bezpieczniejszego transportu itp. Jednocześnie to nowe środowisko cyfrowe niesie ze sobą szereg zagrożeń i wyzwań regulacyjnych, dotyczących m.in. kontroli i dostępności danych, nieprzejrzystości algorytmów, kwestii odpowiedzialności związanej z technologiami uczenia maszynowego, roli kreatywności i wynalazczości w treściach generowanych maszynowo, integralność danych osobowych itp. Na tym tle kurs na dać przestrzeń dla dyskusji na temat krytycznego spojrzenie na prawne implikacje wdrażania dużych zbiorów danych, algorytmów i sztucznej inteligencji oraz omówienia, w jaki sposób obecne ramy prawne UE odpowiadają na te wyzwania, równoważąc potrzebę ograniczenia ryzyka, i jednoczesnego wzmacniania innowacyjności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
WK_1 Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.
WK_2 Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej.
WK_3 Zna i rozumie podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności:
UK_5 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym.
Po ukończeniu kursu student:
- zrozumie znaczenie polityki prowadzonej wobec regulacji dużych zbiorów danych i pojawiających się technologii cyfrowych;
- zdiagnozuje tworzone przez nie wyzwania prawne;
- omówi rozwiązania przyjęte na szczeblu europejskim;
- zidentyfikuje związek między badanymi rozwiązaniami a politykami europejskimi;
- zastosuj ramy prawne do rzeczywistych scenariuszy.
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu Wymóg aktywnego udziału w zajęciach, jedna nieobecność jest dopuszczalna.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) Aktywny udział w zajęciach.
metody weryfikacji efektów uczenia się Aktywny udział w zajęciach.
kryteria oceniania Zrozumienie tematów omawianych w czasie kursu i ich krytycznej analizy będzie oceniane przez ocenę aktywnego udziału w zajęciach i uwag dotyczących lektur.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
W związku z szybko zmieniającym się stanem badan w zakresie tematyki kursu, odpowiednia literatura będzie przesyłana z tygodnia na tydzień. Przykładowe teksty, które będą omawiane, wymienione są poniżej:
1. Bart van der Sloot and Sascha van Schendel, Ten Questions for Future Regulation of Big Data: A Comparative and Empirical Legal Study, 7/2016, JIPITEC, 110;
2. L. Zoboli, Fueling the European Digital Economy: A Regulatory Assessment of B2B Data Sharing, in European Business Law Review, 4/2020, 663.
3. Rolf H. Weber, Liability in the Internet of Things, EuCML, 5/2017, 207;
4. Alžběta Krausová, Intersections between Law and Artificial Intelligence, International Journal of Computer (IJC) Vol. 27, 2017, 55;
5. Eleonora Rosati, The Monkey Selfie case and the concept of authorship: an EU perspective, Journal of Intellectual Property Law & Practice, 2017, Vol. 12, No. 12;
6. Ugo Pagallo, The Legal Challenges of Big Data: Putting Secondary Rules First in the Field of EU Data Protection, EDPL 1/2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: