Andragogiczne konteksty rozwoju człowieka w dorosłości 1600-SZD-SPEC-AK-PED
Celem zajęć jest krytyczna refleksja nad przenikającymi się ujęciami interpretacyjnymi rozwoju człowieka w dorosłości w kontekście podejmowanych przez podmiot szeroko rozumianych aktywności w obszarze formalnego, pozaformalnego i nieformalnego uczenia się i doskonalenia. Dyskursowi z perspektywy andragogicznej poddane zostaną zarówno pojęcia podstawowe, takie jak: dorosłość, rozwój czy uczenie się ale także omówione zostaną wzorce społecznego czy kulturowego praktykowania siebie na różnych etapach życia w dorosłości. Przedmiotem refleksji będą aktywności zarówno przynależące sferze osobowej, jak też takie, których pełnienie i stała aktualizacja możliwa jest jedynie w przestrzeni społecznej/publicznej, ponieważ wiążą się z koniecznością objęcia ról społecznych, których pełnienie wymaga wykazania się często nową a przynajmniej odmienną niż dotychczas praktykowana aktywnością edukacyjną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Uczestnictwo w zajęciach wymaga zapoznania się z przypisanymi do zajęć określonego rodzaju źródła wiedzy ( lektury fragmentu książki, artykułu, zapoznanie się z materiałem wizualnym lub dźwiękowym ale także może być to polecenie wzięcie udziału w aktualnie trwającym, bezpłatnym wydarzeniu) Znajomość problematyki będzie weryfikowana na początku zajęć (ćwiczenia) poprzez formę pisemnego quizu. Doktoranci, którzy opuszczą więcej niż dwa spotkania ćwiczeniowe zobowiązani zostaną do samodzielnego uzupełnienia wiedzy - postać tego zadania będzie ustalana indywidualnie Dopuszczalna liczba nieobecności na wykładach i ćwiczeniach usprawiedliwianych niedyspozycją wynosi jedno spotkanie.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): poszczególne zajęcia zaliczane są na podstawie obecności. Przedmiot zaliczony zostanie poprzez pozytywne przyjęcie eseju krytyczno-rekomendacyjnego wybranego wydarzenia. Zaliczenie poprawkowe wymaga rozmowy studenta z prowadzącym przedmiot na temat deficytów złożonego eseju.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: praca pisemna
Kryteria oceniania: Struktura eseju, spójność przesłanek wykorzystanych do argumentacji krytycznej, kompletność proponowanej rekomendacji w przedkładanym eseju.
Literatura
Malewski Mieczysław "Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w Andragogice" Wydawnictwo Naukowe DSW, 2010 r. Wrocław. "Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia". red. naukowa M. Rosalska, A Wawrzonek, J. Szłapińska, Wyd. UAM 2022 Poznań, wybrane artykuły z czasopism Rocznik Andragogiczny, Edukacja Dorosłych, Dyskursy Młodych Andragogów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: