Antropologia i socjologia stosunków międzynarodowych 1600-SZD-SPEC-AIS-SM
Celem zajęć jest przedstawienie interdyscyplinarnego pola badawczego na styku stosunków międzynarodowych, socjologii i antropologii społeczno-kulturowej. Studenci zapoznają się z głównymi osiami współczesnej debaty na temat tzw. antropologii stosunków międzynarodowych (ASM) i socjologii stosunków międzynarodowych (SSM), analizując przykłady badań empirycznych oraz kluczowe koncepcje teoretyczne. Omówione zostaną związki między zwrotem etnograficznym, zwrotem socjologicznym, zwrotem refleksyjnym, historycznym oraz feministycznym w SM a praktykami badawczymi wywodzącymi się z obu analizowanych dyscyplin. Tematy planowane w ramach bloku zajęć poświęconego antropologii i SM: Antropologia i socjologia a stosunki międzynarodowe – spotkania, inspiracje, napięcia; Zwrot etnograficzny” i jego znaczenie dla badań nad stosunkami międzynarodowymi, Krytyczne i feministyczne podejścia w SM i ich związki z antropologią; Badania etnograficzne w praktyce: lokalne głosy w globalnych debatach; Antropologia stosunków międzynarodowych jako projekt badawczy – kazus organizacji międzynarodowych.
Tematy planowane w ramach bloku zajęć poświęconego socjologii i SM: Szkoła Angielska, konstruktywizm, tożsamość (dyskurs, narracje), status – hierarchie – uznanie – stygmatyzacja, bezpieczeństwo ontologiczne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - międzynarodowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności niewymagające usprawiedliwienia (1 w części poświęconej Antropologii SM, 1 w części poświęconej Socjologii SM), obecność i aktywność na podstawie zadanej literatury przedmiotu
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): obecność i aktywność na podstawie zadanej literatury przedmiotu
Metody weryfikacji efektów uczenia się: obecność i aktywność na podstawie zadanej literatury przedmiotu
Kryteria oceniania: obecność i aktywność na podstawie zadanej literatury przedmiotu
Literatura
Właściwe fragmenty i wytyczne dotyczące literatury będą podane przy temacie poszczególnych zajęć. Ogólna literatura:
Adler-Nissen, R. (Ed.). (2020). Bourdieu in International Relations: Rethinking Key Concepts in IR. Routledge.
Curanović, A. (2020). W pogoni za równością. Status w polityce zagranicznej Federacji Rosyjskiej. Prace Instytutu Europy Środkowej, (2).
Fieldwork as Failure. Living and Knowing in the Field of International Relations. (2020). Edited by K. Kušić & J. Záhora. E-International Relations.
Kinvall, C., & Mitzen, J. (2017). An introduction to the special issue: Ontological securities in world politics. Cooperation and Conflict, 52(1), 3–12. https://doi.org/10.1177/0010836716682744
Kinvall, C., & Mitzen, J. (2020). Anxiety, fear, and ontological security in world politics: Thinking with and beyond Giddens. International Theory, 12(2), 206–234. https://doi.org/10.1017/S1752971920000101
Lake, D. A. (2011). Hierarchy in International Relations. Perspectives on Politics, 9(1), 25–43. https://doi.org/10.1017/S1537592710004067
Lebow, R. N. (2008). A Cultural Theory of International Relations. Cambridge University Press.
Lebow, R. N. (2010). Max Weber and international relations. In International Relations Theory and the Politics of European Integration (pp. 45–66). Routledge.
Mitzen, J. (2006). Ontological Security in World Politics: State Identity and the Security Dilemma. European Journal of International Relations, 12(3), 341–370. https://doi.org/10.1177/1354066106067346
Montsion, J. M. (2018). Ethnography and International Relations: Situating recent trends, debates and limitations from an interdisciplinary perspective. The Journal of Chinese Sociology, 5(1), 1–21.
Neumann, I. B. (2002). Returning practice to the linguistic turn: The case of diplomacy. Millennium: Journal of International Studies, 31(3), 627–651.
Neumann, I. B. (2010). Autobiography, ontology, autoethnology. Review of International Studies, 36(4), 1051–1055.
Paul, T. V., Kroenig, M., & McDonald, M. (Eds.). (2014). Status in World Politics. Cambridge University Press.
Schreiber, H. (2016). Metoda etnograficzna w badaniu stosunków międzynarodowych – uwagi wstępne. Stosunki Międzynarodowe – International Relations, 52(1), 285–301.
Ścigaj, P. (2012). Tożsamość narodowa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
The Culture of National Security. (1996). Edited by P. Katzenstein. Columbia University Press.
Vrasti, W. (2008). The strange case of ethnography and International Relations. Millennium: Journal of International Studies, 37(2), 279–301.
Wendt, A. (1999). Social Theory of International Politics. Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: