Seminarium w dyscyplinie stosunki międzynarodowe (II rok) 1600-SZD-SEMII-SM
Celem kursu jest przygotowanie doktorantów do wykorzystania w praktyce wiedzy teoretycznej i metodologicznej w przygotowywaniu rozprawy doktorskiej oraz wstępne przygotowanie do obrony pracy doktorskiej. Podczas zajęć seminaryjnych będą poruszane następujące kwestie:
a) Przegląd głównych wyzwań metodologicznych w przygotowywaniu pracy doktorskiej i publikacji naukowych – Uzasadnienie wyboru tematu i problemu badawczego, teorii i metod; Jak przygotować Wstęp i Zakończenia rozprawy doktorskich;
b) najczęstsze błędy w pracach doktorskich, w Wstępach i Zakończeniach – studia przypadków
c) Prezentacje studentów dotyczące dotychczasowych postępów prac doktorskich (na podstawie rozdziałów przesłanych 3 tygodnie wcześniej);
d) Omówienie głównych problemów, wyzwań teoretycznych, konceptualnych, metodologicznych podnoszonych w prezentacjach Doktorantów; podczas zajęć zaproszeni badacze zagraniczni z najlepszych uczelni na świecie, którzy podzielą się wskazówkami odnośnie do konceptualizacji prac badawczych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych
problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa, 1 jest dozwolona w szczególnych okolicznościach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
- Udział w zajęciach
- Prezentacja dotychczasowego postępu w pracy doktorskiej
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- Ocena aktywność podczas zajęć
- Wiedza z zakresu przedstawionej literatury
- Wykorzystanie teorii i metody z zajęć podczas prezentacji
Kryteria oceniania:
- Obowiązkowy udział w zajęciach
- Ocena prezentacji, które powinny zawierać elementy wskazane przez prowadzących
Literatura
a. Myers, Jerome L., Arnold D. Well, and Robert F. Lorch Jr. Research design and statistical analysis. Routledge, 2013.
b. Van Lange Paul, A. M., Wim BG Liebrand, and Wilke Henk AM. "Introduction and literature review." Social dilemmas (2015): 3-28.
c. Lamont, Christopher. "Research methods in international relations." (2021): 1-100.
d. Nygaard, Lynn P., and Kristin Solli. Strategies for writing a thesis by publication in the social sciences and humanities. Routledge, 2020.
e. Shapiro, Ian. "Problems, methods, and theories in the study of politics, or what's wrong with political science and what to do about it." Political theory 30, no. 4 (2002): 596-619.
f. Fidler, Fiona, Cathy Faulkner, and Geoff Cumming. "15. Analyzing and presenting outcomes." Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions (2008): 315.
g. Lantsoght, Eva OL. "Preparation for the doctoral defense: methods and relation to defense outcome and perception." Preprints (2021): 2021090481..
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: