Seminarium w dyscyplinie pedagogika (II rok) 1600-SZD-SEMII-PED
W ramach przedmiotu prezentowane i dyskutowane będą kluczowe badania edukacyjne, których wyniki zostały opublikowane w ostatnich latach. Publikacje te będą zróżnicowane zarówno pod względem tematycznym, jak i metodologicznym. Będą on zatem w sposób egzemplaryczny prezentowały kierunki rozwoju badań edukacyjnych. W ramach przedmiotu odbędą się następujące seminaria:
-
Znaczenie praktyk dydaktycznych nauczycieli dla osiągnięć szkolnych i zdrowia psychicznego uczniów
Zrównoważony rozwój uczniów, który obejmuje zarówno rozwój poznawczy, jak i dobrostan psychiczny uczniów jest kluczowym wyzwaniem współczesnej szkoły. Artykuł prezentuje znaczenie strategii dydaktycznych dla dobrostanu i osiągnięć uczniów z uwzględnieniem ich statusów społeczno-ekonomicznych.
-
Strategie zaangażowania rodziców z różnym statusem społeczno-ekonomicznym we wspieranie dzieci w nauce
Problem nierówności edukacyjnych wynikających ze zróżnicowania statusu społeczno-ekonomicznego rodzin jest trwałym wyzwaniem systemów szkolnych. Artykuł analizuje znaczenie sposobów angażowania się rodziców ze zróżnicowanym statusem społeczno-ekonomicznym dla osiągnięć szkolnych ich dzieci.
-
Relacje nauczycieli z uczniami i ich konsekwencje dla rozwoju uczniów
Problem relacji nauczyciel-uczniowie jest stałym przedmiotem badań pedagogicznych. Artykuł jest metaanalizą drugiego stopnia dotyczącą tego zagadnienia, syntetyzuje znaczenie relacji nauczyciel-uczniowie dla wielu wymiarów funkcjonowania uczniów. Metaanaliza drugiego stopnia jest zaawansowanym metodologicznie typem badań, który doktoranci powinni poznać.
-
Uwarunkowania szczęścia małych dzieci
Badania małych dzieci są nowym trendem w pedagogice, który rodzi liczne wyzwania metodologiczne. Artykuł dotyczy poczucia szczęścia dzieci w wieku przedszkolnym. W artykule omówiono problemy metodologiczne tego typu badań, zwracając uwagę na potencjał badań partycypacyjnych. Pozwala także studentom poznać metodologię jakościowych przeglądów systematycznych.
-
Znaczenie edukacji szkolnej dla rozwoju inteligencji uczniów
We współczesnych dyskursach publicznych często kwestionuje się znaczenie szkoły dla rozwoju poznawczego uczniów. Artykuł ukazuje pozytywny wpływ edukacji szkolnej dla rozwoju inteligencji uczniów. Tym samym artykuł pozwala lepiej zrozumieć istotę tzw. akademickich programów kształcenia.
-
Środowisko domowe małych dzieci i jego znacznie dla rozwoju umiejętności matematycznych małych dzieci
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci jest jednym z istotnych trendów we współczesnej pedagogice. Artykuł dotyczy znaczenia doświadczeń wychowawczych w domu dla rozwoju umiejętności matematycznych. Oprócz walorów poznawczych artykuł ma zalety metodologiczne – pokazuje zalety zastosowania nowatorskich metod badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Doktorant zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
Umiejętności: Doktorant potrafi:
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności 4 eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 inicjować debatę w obrębie nauk społecznych
UK_04 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
UK_05 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne: Doktorant jest gotów do:
KK_01 krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
KK_03 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
uczestnictwo w co najmniej 6 spotkaniach, przygotowanie do zajęć - znajomość lektur, przygotowanie prezentacji wprowadzającej do jednego tematu
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
aktywny udział w dyskusjach na seminariach, przygotowanie prezentacji wprowadzającej do jednego tematu.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
Ocena zaangażowania doktorantów w dyskusję na zajęciach (aktywność, jakość pytań i argumentacji i ich wsparcie znajomością literatury), jakość merytoryczna prezentacji wprowadzającej.
Literatura
Bortes, C., & Giota, J. (2024). Beyond academics: Links from teaching practices in Swedish schools to students’ achievements and mental health complaints. Learning and Instruction, 92, 101937.
Dierker, P., & Diewald, M. (2025). Compensation or accentuation? European Sociological Review, 41, 111-126.
Emslander, V., Holzberger, D., Ofstad, S. B., Fischbach, A., & Scherer, R. (2025). Teacher–student relationships and student outcomes: A systematic second-order meta-analytic review. Psychological Bulletin, 151, 365–397.
Urbina-Garcia, A. (2024). Do We Listen to What Makes Children Happy? A Systematic Literature Review of Voices of Children Aged 3–7 Years in Educational Research. Journal of Happiness and Health, 4. 46-62.
Wang, T., Ren, X., Schweizer, K. & Xu, F. (2016). Schooling effects on intelligence development: evidence based on national samples from urban and rural China, Educational Psychology, 36, 831-844.
Zhao, Y. V., & Gibson, J. L. (2023). Early home learning support and home mathematics environment as predictors of children's mathematical skills between age 4 and 6: A longitudinal analysis using video observations and survey data, Child Development, 94, 377-392.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: