Seminarium w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach (II rok) 1600-SZD-SEMII-KM
Cele przedmiotu
Po ukończeniu kursu student:
• potrafi zaprezentować własny projekt badawczy z uwzględnieniem zaplanowanej metodologii,
• identyfikuje i analizuje artykuły naukowe wykorzystujące zbliżone metody badawcze,
• przygotowuje szkic artykułu naukowego opartego na własnym projekcie badawczym,
• wyszukuje i opracowuje literaturę przedmiotu z wykorzystaniem baz naukowych,
• formułuje cele badawcze, pytania i/lub hipotezy oraz opisuje zaplanowane podejście metodologiczne.
Zakres tematyczny zajęć
1. Prezentacja projektów badawczych i planowanych metod
o Omówienie założeń projektów, wstępny feedback od grupy i prowadzącego.
o Identyfikacja spójności metodologicznej.
2. Wyszukiwanie artykułów z podobnymi metodami badawczymi
o Praca z bazami danych naukowych (Scopus, Web of Science, itp.).
o Analiza porównawcza metod i technik badawczych.
3. Przygotowanie szkicu artykułu naukowego
o Struktura i zasady pisania tekstów naukowych.
o Redagowanie kolejnych części artykułu na podstawie własnych badań.
4. Przegląd literatury i integracja źródeł
o Dobór i ocena literatury istotnej dla tematu.
o Organizacja przeglądu literatury i argumentacji naukowej.
5. Dyskusja nad kluczowymi elementami artykułu
o Formułowanie celu badawczego, pytań i/lub hipotez.
o Opis metodologii: metody, techniki, narzędzia badawcze.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna jest jedna niebecność
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aktywność podczas zajęć, wykonywanie zadań.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: zadania wykonywane w czasie zajęć
Kryteria oceniania
• Aktywność i zaangażowanie w zajęciach (40%)
Udział w dyskusjach i pracy grupowej, udział w konsultacjach, przygotowanie do zajęć.
• Wykonywanie zadań podczas zajęć (40%)
Zadania praktyczne: wyszukiwanie źródeł, analiza artykułów, przygotowanie fragmentów tekstu naukowego.
• Złożenie i omówienie szkicu artykułu (20%)
Wstępna wersja artykułu uwzględniająca strukturę, spójność metodologiczną oraz logiczny tok wywodu.
Literatura
• Connaway, L. S., & Radford, M. L. (2016). Research methods in library and information science (6th ed.). Libraries Unlimited.
• Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.
• Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (1995). Writing ethnographic fieldnotes. University of Chicago Press.
• Given, L. M., Case, D. O., & Willson, R. (2023). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior (5th ed.). Emerald Publishing.
• Hartel, J. (2020). Writing-up ethnographic research as a thematic narrative: The excerpt-commentary-unit. Library & Information Science Research, 42(3), Article 101037. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2020.101037
• Tashakkori, A., Johnson, R. B., & Teddlie, C. (2020). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences (2nd ed.). SAGE Publications.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: