Seminarium w dyscyplinie nauki prawne (I rok) 1600-SZD-SEM-PR
Głównym celem zajęć jest udzielenie wsparcia w procesie przygotowywania rozprawy doktorskiej – zarówno pod względem merytorycznym, jak i metodologicznym.
Prezentacji tematów badawczych towarzyszy szeroka dyskusja, w ramach której prowadzący oraz uczestnicy seminarium przedstawiają swoje sugestie i uwagi względem prezentowanych tematów.
Przed zajęciami uczestnikom udostępniane są materiały, które z jednej strony mają na celu wprowadzenie do problematyki będącej przedmiotem zajęć, z drugiej przedstawienie aktualnego stanu prac nad rozprawą doktorską.
Szczególną uwagę poświęca się następującym zagadnieniom:
• uzasadnieniu celowości doboru tematu, w tym wyborowi i znaczeniu tematu pracy oraz ujęciu tematu pracy;
• celowi rozprawy doktorskiej, w tym celowi badawczemu oraz pytaniom i hipotezom;
• metodyce badań i metodom badawczym;
• znaczeniu teoretycznemu oraz praktycznemu rozprawy doktorskiej;
• strukturze pracy i najważniejszym wnioskom.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Stacjonarny udział w zajęciach; 2 dopuszczalne nieobecności
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): I rok: • Aktywność podczas zajęć. • Możliwa jest również prezentacja koncepcji pracy (wg wskazanych założeń). II rok • Aktywność podczas zajęć. Obligatoryjne przedstawienie prezentacji omawiającej postępy pracy naukowej (według wskazanych założeń). III i IV rok • Aktywność podczas zajęć. • Obligatoryjne przedstawienie minimum jednej prezentacji omawiającej postępy pracy naukowej (wg wskazanych założeń) Przedstawienie wybranego tematu oraz opracowanie syntezy (projektu autoreferatu) rozprawy doktorskiej oraz aktywny udział w zajęciach poprzez zadawanie pytań oraz formułowanie wniosków.
Metody weryfikacji efektów uczenia się
Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się w drodze obserwacji oraz wywiadu.
Kryteria oceniania
właściwe sformułowanie i realizacja założeń merytorycznych oraz metodologicznych
stopień aktywności i zaangażowania
Literatura
Szczegółowy wykaz literatury przekazywany jest uczestnikom w stosunku do poszczególnych tematów przed zajęciami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: