Seminarium w dyscyplinie pedagogika (I rok) 1600-SZD-SEM-PED
Seminarium pierwszego roku stanowi wprowadzenie do krytycznej i refleksyjnej pracy akademickiej w obszarze pedagogiki. Uczestnicy zapoznają się z kluczową literaturą oraz dominującymi paradygmatami w pedagogice, rozwijają umiejętności prowadzenia argumentacji naukowej, a także doskonalą rozumienie ram teoretycznych stosowanych w badaniach edukacyjnych. Szczególny nacisk położony jest na krytyczną analizę literatury przedmiotu, umiejętność sytuowania własnych badań w istniejącym dyskursie naukowym oraz rozwój kompetencji w zakresie komunikacji akademickiej, również w środowisku międzynarodowym.
Zajęcia oferują przestrzeń do wczesnego modelowania koncepcji badawczej – uczestnicy mają możliwość przedstawienia wstępnej propozycji tematu i podejścia metodologicznego swojej pracy doktorskiej (zgodnie ze wskazanymi założeniami). Aktywność podczas seminarium, otwarta dyskusja i informacja zwrotna sprzyjają rozwojowi kompetencji naukowych, metodologicznych i społecznych, które stanowią fundament dalszej pracy z promotorem oraz przygotowania do przyszłej obrony.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• WG_1: Rozumie kluczowe pojęcia teoretyczne i globalne osiągnięcia w badaniach edukacyjnych oraz ich znaczenie dla badań doktorskich.
• WG_2: Rozpoznaje trendy rozwojowe i paradygmaty w naukach o edukacji.
• WG_3: Posiada podstawową orientację w metodologii badań pedagogicznych.
Umiejętności
• UW_1: Potrafi krytycznie identyfikować i oceniać odpowiednią literaturę w celu stworzenia koncepcyjnego zaplecza dla własnych badań.
• UW_2: Prowadzi krytyczną analizę badań teoretycznych i empirycznych oraz rozumie ich implikacje.
• UK_1: Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w języku angielskim.
• UK_3, UK_4: Bierze udział i inicjuje dyskusje akademickie i debaty naukowe.
Kompetencje społeczne
• KK_1: Jest gotów do krytycznej oceny kluczowych osiągnięć w naukach o edukacji.
• KK_2: Wykazuje się refleksyjnością nad własną pozycją wobec istniejących badań.
• KK_3: Rozumie rolę nauki w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i społecznych.
• KO_1, KR_1: Działa zgodnie z zasadami odpowiedzialności naukowej i etyki w środowisku badawczym.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
• Obecność na minimum 80% zajęć (maksymalnie 2 usprawiedliwione nieobecności)
• Aktywny udział w zajęciach i terminowe oddanie zadań
10) Zasady zaliczenia (w tym zaliczania poprawkowego)
• Wykonanie zadań czytelniczych
• Prezentacja krytycznej analizy literatury
• Sesja poprawkowa: złożenie poprawionego zadania pisemnego oraz komentarza refleksyjnego
11) Metody weryfikacji efektów uczenia się
• Dyskusja w trakcie zajęć i aktywność
• Pisemna analiza literatury
• Prezentacja zagadnienia teoretycznego lub koncepcyjnego
12) Kryteria oceniania
• 40% – zaangażowanie akademickie i aktywność na zajęciach
• 30% – praca pisemna (analiza literatury)
• 30% – prezentacja ustna i reakcja na informację zwrotną
Literatura
• Biesta, G. (2014).The Beautiful Risk of Education. Routledge.
• Creswell, J. W. (2012). Educational Research Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.
• Kamler, B., & Thomson, P. (2006). Helping Doctoral Students Write. Pedagogies for supervision. Routledge.
• Wybrane artykuły z czasopism naukowych dopasowane do zainteresowań badawczych uczestników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: