Seminarium w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach (I rok) 1600-SZD-SEM-KM
Cele przedmiotu:
• Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami pisania artykułów naukowych w kontekście badań medioznawczych.
• Praktyczne ćwiczenie wyszukiwania, selekcji i analizy literatury naukowej.
• Rozwijanie kompetencji w korzystaniu z narzędzi wspomagających proces badawczy, w tym narzędzi AI.
• Kształcenie umiejętności formułowania problemów badawczych i projektowania kwerend.
Zakres tematyczny zajęć:
1. Struktura artykułu naukowego w naukach o komunikacji społecznej i mediach
o Elementy składowe tekstu naukowego.
o Warianty strukturalne w zależności od przyjętej metodologii (ilościowa, jakościowa, mieszana).
o Przykłady i analiza wybranych artykułów.
2. Źródła informacji naukowej i narzędzia wyszukiwania
o Bazy danych (np. Scopus, Web of Science, EBSCO, Google Scholar).
o Strategie kwerendy naukowej.
o Menedżery bibliografii (Zotero, Mendeley) – funkcje, zalety, podstawowa obsługa.
3. AI w pracy badawczej
o Narzędzia sztucznej inteligencji wspierające badania (np. ChatGPT, Elicit, Semantic Scholar AI tools).
o Przykłady zastosowań.
o Krytyczna refleksja nad ograniczeniami i zagrożeniami.
4. Indywidualna kwerenda badawcza
o Studenci przygotowują własne zapytania naukowe.
o Konsultacje i feedback od prowadzącego.
o Ocena przydatności i jakości znalezionych materiałów.
5. Analiza literatury pod kątem planowanych badań studenckich
o Identyfikacja artykułów najbardziej zbieżnych z zainteresowaniami badawczymi studentów.
o Omówienie celu i przedmiotu badań, hipotez, metod, technik i narzędzi badawczych.
o Dyskusja i ewaluacja krytyczna na forum grupy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna jest jedna niebecność
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aktywność podczas zajęć, wykonywanie zadań.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: zadania wykonywane w czasie zajęć
Kryteria oceniania
• Aktywność i zaangażowanie w zajęciach (40%)
Aktywny udział w dyskusjach, przygotowanie do zajęć, znajomość omawianych materiałów oraz konstruktywne uczestnictwo w pracy grupowej. Obecność na zajęciach oraz systematyczność są obowiązkowe.
• Wykonanie zadań realizowanych podczas zajęć (40%)
Terminowe i rzetelne wykonanie ćwiczeń praktycznych, takich jak: wyszukiwanie literatury, analiza artykułów, praca z menedżerami bibliografii, formułowanie zapytań badawczych.
• Prezentacja końcowa (20%)
Krótka prezentacja wybranego artykułu naukowego powiązanego z planowanym tematem pracy badawczej. Ocenie podlega przejrzystość prezentacji, poziom krytycznej analizy struktury i metodologii artykułu oraz umiejętność odniesienia go do własnych zainteresowań badawczych.
Literatura
• Connaway, L. S., & Radford, M. L. (2016). Research methods in library and information science (6th ed.). Libraries Unlimited.
• Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.
• Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (1995). Writing ethnographic fieldnotes. University of Chicago Press.
• Given, L. M., Case, D. O., & Willson, R. (2023). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior (5th ed.). Emerald Publishing.
• Hartel, J. (2020). Writing-up ethnographic research as a thematic narrative: The excerpt-commentary-unit. Library & Information Science Research, 42(3), Article 101037. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2020.101037
• Tashakkori, A., Johnson, R. B., & Teddlie, C. (2020). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences (2nd ed.). SAGE Publications.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: