Seminarium w dyscyplinie ekonomia i finanse (I rok) 1600-SZD-SEM-EF
Celem seminarium jest analiza prac badawczych doktorantów, które składają się na ich pracę doktorską. Doktoranci I roku omawiają koncepcję, zagadnienia badawcze, hipotezy badawcze i strukturę pracy; doktoranci II i III roku – postępy w pracy naukowej i prezentują fragmenty rozprawy. Doktoranci IV roku podsumowują swoją rozprawę prezentując główne wyniki badań, opublikowane artykuły itp. Przedmiot służy integracji doktorantów, oferuje możliwość przedyskutowania rozprawy w gronie doktorantów zajmujących się różnymi działami nauki oraz umożliwia nawiązanie współpracy między doktorantami. Uczestnicy będą zachęcani do uczestnictwa w wykładach znanych badaczy, co pozwoli zapoznać się z nowoczesnymi standardami pracy naukowej oraz prezentowania treści naukowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna nieobecność.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
I rok: • Aktywność podczas zajęć. • Możliwa jest również prezentacja koncepcji pracy (wg wskazanych założeń).
II rok • Aktywność podczas zajęć. Obligatoryjne przedstawienie prezentacji omawiającej postępy pracy naukowej (według wskazanych założeń).
III i IV rok • Aktywność podczas zajęć. • Obligatoryjne przedstawienie minimum jednej prezentacji omawiającej postępy pracy naukowej (wg wskazanych założeń)
metody weryfikacji efektów uczenia się
Ocena sformułowania poprawnego projektu pracy doktorskiej, udziału w dyskusji seminaryjnej, umiejętności krytycznego analizowania artykułów naukowych i projektów prac doktorskich.
kryteria oceniania
Obecność i aktywność podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bellemare, Marc F. (2022), Doing Economics: What You Should Have Learned in Grad School–But Didn’t, Cambridge, MA: MIT Press.
Marc F. Bellemare (2020), How to Write Applied Papers in Economics, https://marcfbellemare.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/09/BellemareHowToPaperSeptember2020.pdf
Michael S. Weisbach (2020), The Economist’s Craft: A Scholar’s Introduction to Research, Publishing, and Professional Development, to be published by Princeton University Press
Claudia Goldin and Lawrence Katz, The Ten Most Important Rules of Writing Your Job Market Paper, https://economics.harvard.edu/files/economics/files/tenruleswriting.pdf
Nikolov, P. (2022). Writing Tips for Economics Research Papers 2021-2022 Edition.
Thriving in Economics: PhD Student Edition, https://ai4good.org/product/thriving-econ-phd/
Uwagi
W cyklu 2023L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: