Seminarium doktoranta- nauki o bezpieczeństwie 1600-SZD-SDOK-NoB
• Wprowadzenie do seminarium – konstruowanie koncepcji badawczych i dobór metodologii.
• Przegląd literatury – techniki wyszukiwania i analiza źródeł.
• Metody badawcze w naukach społecznych i studiach nad bezpieczeństwem – podejścia ilościowe i jakościowe.
• Struktura rozprawy doktorskiej – wpływ koncepcji badawczych na układ pracy.
• Przygotowanie doktorantów do obrony rozprawy – procedury i wymagania.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
• Jakość prezentacji (30%) – klarowność, spójność i wartość naukowa.
• Postępy w badaniach (50%) – jakość przeglądu literatury i zastosowanie metodologii.
• Ocena końcowa (20%) – pisemna lub ustna ewaluacja postępów w przygotowaniu rozprawy.
Literatura
• Creswell, J. W. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.
• Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Methods.
• Flick, U. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection.
• Silverman, D. (2020). Interpreting Qualitative Data.
• Gerring, J. (2017). Case Study Research: Principles and Practices.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: