Seminarium doktoranta - nauki o komunikacji społecznej i mediach 1600-SZD-SDOK-KSIM
Po zakończeniu kursu student:
• prezentuje materiał empiryczny z własnych lub planowanych badań,
• rozumie zalety i ograniczenia wybranych metod gromadzenia danych,
• identyfikuje w literaturze sposoby prezentowania danego typu materiału empirycznego,
• zna podstawowe narzędzia cyfrowe wspomagające analizę danych (np. MAXQDA , Atlas.ti),
• przygotowuje poprawny pod względem metodologicznym fragment pracy naukowej,
• rozpoznaje i analizuje wyzwania związane z formułowaniem celu, hipotez i metod badań.
Zakres tematyczny zajęć
1. Prezentacja materiału empirycznego
o Fragmenty zebranego lub planowanego materiału empirycznego.
o Dyskusja nad jego zakresem i potencjałem analitycznym.
2. Gromadzenie danych empirycznych i refleksja metodologiczna
o Omówienie stosowanych metod (wywiady, analiza treści, ankiety itp.).
o Krytyczna analiza zalet i ograniczeń wybranych metod.
3. Analiza przykładów z literatury
o Identyfikacja i omówienie sposobów prezentowania danych empirycznych w publikacjach naukowych.
o Dyskusja nad stylem i strukturą fragmentów wyników badań.
4. Narzędzia wspomagające analizę i prezentację danych
o Przegląd wybranych narzędzi (np.MAXQDA, Atlas.ti).
o Praca warsztatowa z fragmentami tekstów naukowych opartymi na danych.
5. Problemy badawcze i konstrukcja metodologiczna
o Dyskusja nad napotkanymi przez studentów trudnościami.
o Omówienie i konsultacje dotyczące: celu i przedmiotu badań, hipotez, metod, technik i narzędzi badawczych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna jest jedna niebecność
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aktywność podczas zajęć. • Obligatoryjne przedstawienie minimum jednej prezentacji omawiającej postępy pracy naukowej (wg wskazanych założeń)
Metody weryfikacji efektów uczenia się: zadania wykonywane w czasie zajęć
Kryteria oceniania
• Aktywność i zaangażowanie w zajęciach (40%)
Udział w prezentacjach i dyskusjach, współpraca w pracy warsztatowej.
• Zadania wykonywane podczas zajęć (40%)
Praktyczne ćwiczenia i analiza tekstów, identyfikacja przykładów z literatury.
• Przygotowanie fragmentu tekstu naukowego (20%)
Fragment pracy prezentujący dane empiryczne i ich omówienie z wykorzystaniem wzorców literaturowych i refleksji metodologicznej.
Literatura
• Connaway, L. S., & Radford, M. L. (2016). Research methods in library and information science (6th ed.). Libraries Unlimited.
• Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.
• Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (1995). Writing ethnographic fieldnotes. University of Chicago Press.
• Given, L. M., Case, D. O., & Willson, R. (2023). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior (5th ed.). Emerald Publishing.
• Hartel, J. (2020). Writing-up ethnographic research as a thematic narrative: The excerpt-commentary-unit. Library & Information Science Research, 42(3), Article 101037. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2020.101037
• Tashakkori, A., Johnson, R. B., & Teddlie, C. (2020). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences (2nd ed.). SAGE Publications.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: