Seminarium dyscypliny pedagogika 1600-SZD-SD-PED
W ramach przedmiotu prezentowane i dyskutowane będą kluczowe polskie badania edukacyjne, których wyniki zostały opublikowane w ostatnich latach. Publikacje te będą zróżnicowane zarówno pod względem tematycznym, jak i metodologicznym. Będą on zatem w sposób egzemplaryczny prezentowały kierunki rozwoju badań edukacyjnych. W ramach przedmiotu odbędą się następujące seminaria:
- Olga Wysłowska (4 listopada)
O badaniu doświadczeń edukacyjnych najmłodszych dzieci.
W czasie spotkania zostaną omówione wybrane rodzaje obserwacji umożliwiające monitorowanie i ewaluację doświadczeń dzieci w czasie ich pobytu w placówkach takich jak żłobki czy przedszkola. Uczestnicy będą mieli okazję poznać bliżej strukturę narzędzia The Classroom Assessment Scoring System (CLASS®) Toddler i wykorzystać je do oceny doświadczeń edukacyjnych dzieci do lat trzech w placówkach europejskich (na podstawie nagrań video). Ponadto przedyskutowane zostaną kluczowe terminy wykorzystywane do definiowania jakości doświadczeń dzieci: well-being, involvement.
- Joanna Smogorzewska (18 listopada)
Rozwój teorii umysłu w okresie średniego dzieciństwa i znaczenie środowiska edukacyjnego w tym procesie
Rozwój teorii umysłu u dzieci analizowany jest od końca lat 70-tych XX wieku. Początkowo badania skupiały się przede wszystkim na samym procesie kształtowania się wiedzy dzieci przedszkolnych o nich samych i innych ludziach. Jednak, w ciągu ostatnich kilku lat pojawia się coraz więcej badań dotyczących uwarunkowań rozwoju teorii umysłu u dzieci, a także częściej, niż na początku, analizy obejmują nie tylko dzieci w wieku przedszkolnym, ale też w wieku szkolnym, młodzież i dorosłych. W czasie zajęć przedstawię wyniki badań nad znaczeniem środowiska edukacyjnego dla rozwoju teorii umysłu u dzieci w wieku szkolnym, a także zaprezentuję analizy wskazujące na predykcyjną rolę teorii umysłu dla osiągnięć szkolnych uczniów.
- Urszula Markowska-Manista (2 grudnia)
Terenowe badania partycypacyjne z dziećmi w perspektywie postkolonialnej
Podczas seminarium omówione zostaną kluczowe aspekty terenowych badań partycypacyjnych z dziećmi (koncepcja, metody, symetria etyczna, ...). Autorka przedstawi badania własne (współrealizowane z dziećmi) dot. studiów nad dzieciństwem i prawami dzieci w tzw. "predysfunkcyjnych kontekstach” realizowane w perspektywie postkolonialnej, nurcie indygenicznych badań terenowych
- Remigiusz Kijak
Seksualność człowieka w cyklu życia"
W czasie wykładu zostanie omówiona seksualność Polek i Polaków w różnych fazach życia. Zajęcia oparte będą na analizie badań przeprowadzonych przez Z Izdebskiego w latach 1997-2020(w tym najnowszego raportu o życiu seksualnym i relacji w związkach w czasie pandemii koronawirusa). Omówione zostaną także aspekty metodologii badań.
-Aleksandra Jasińska-Maciążek 13 stycznia 2022
Wprowadzenie do metody edukacyjnej wartości dodanej i jej zastosowań w ewaluacji i badaniach edukacyjnych
Wskaźniki wartości dodanej są jedną z miar ilościowych wykorzystywanych współcześnie w wielu krajach, w tym również w Polsce, do opisania i kontrolowania jakości edukacji. Ocena jakości szkół oparta wyłącznie na wynikach testów, takich jak egzaminy zewnętrzne, daje przewagę placówkom, które zrekrutowały uczniów o wyższych uprzednich osiągnięciach. Wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej (EWD) odpowiadają na ten problem dzięki temu, że pozwalają uchwycić tę część wyników kształcenia, którą możemy przypisać działaniom szkoły oraz wyłączają to, co od szkoły niezależne. Zajęcia te mają na celu wprowadzenie słuchaczy w modele edukacyjnej wartości dodanej, ich zastosowanie oraz dyskusję ich ograniczeń.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone w semestrze zimowym 2023/2024 w formie konsultacji indywidualnych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- znajomość wiodących nurtów współczesnych badań edukacyjnych
- znajomość różnych odmian metod ilościowych i jakościowych we współczesnych badaniach edukacyjnych
- umiejętność krytycznej analizy badań pedagogicznych
- umiejętność pisania eseju naukowego
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
uczestnictwo w co najmniej 4 spotkaniach, przygotowanie do zajęć - znajomość lektur
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
aktywny udział w dyskusjach na seminariach, zaliczenie pracy (eseju naukowego) na temat jednych wybranych zajęć. Zaliczenie poprawkowe – poprawa eseju.
metody weryfikacji efektów uczenia się:
Ocena zaangażowania doktorantów w dyskusję na zajęciach (aktywność, jakość pytań i argumentacji i ich wsparcie znajomością literatury), ocena merytoryczna i formalna eseju naukowego.
Literatura
Budde R. & Markowska-Manista U.(Eds). (2020): Childhood Studies and Children’s Rights Between Research and Activism. Honouring the Work of Manfred Liebel, Springer, DOI 10.1007/978-3-658-29180-8
Dolata, R., Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012). Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach. Polityka Społeczna (Nr tematyczny 1), 41–46. http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/dolata_wykorzystanie_krajowych_egzaminow.pdf
Harris, D. i Herrington, C. (2015). Editors’ Introduction: The Use of Teacher Value-Added Measures in Schools: New Evidence, Unanswered Questions, and Future Prospects. Educational Researcher, Special Issue: Value Added Meets the Schools: The Effects of Using Test-Based Teacher Evaluation on the Work of Teachers and Leaders, 44(2), 71-76. https://doi.org/10.3102/0013189X15576142
Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge (rozdziały 1-3).
Izdebski, Z. (2020). Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat w 2017 roku. Studium badawcze na tle przemian od 1997 roku. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Izdebski, Z. (2012). Seksualność Polaków na początku XXI wieku : Studium badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
La Paro, K., Hamre, B., & Pianta, R. (2012).Classroom Assessment Scoring System (CLASS) manual, Toddler. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.
Lecce, S. & Devine, R. T. (2021). Theory of mind at school: Academic outcomes and the influence of the school context. Infant and Child Development, e2274.
Lecce, S. & Devine, R. T. (2021). Theory of mind at school: Academic outcomes and the influence of the school context. Infant and Child Development, e2274.
Markowska-Manista, U., (2018): The ethical dilemmas of research with children from the countries of the Global South. Whose participation? Polish Journal of Educational Studies,
Vol. I (LXXI), pp. 51-65, DOI: 10.2478/poljes-2018-0005
Markowska-Manista, U. (2020): entry 'Clarity about the purpose of research' in: ‘Planning the research: purpose and methods’. In: V. Morrow & P. Alderson (Eds). The Ethics of Research with Children and Young People. A Practical Handbook, Second Edition, SAGE.
Smogorzewska, J., Szumski, G., & Grygiel, P. (2021). Theory of mind goes to school: Does education environment influence the development of theory of mind in middle childhood? PLoS ONE 15(8): e0237524.
Slot, P. (2018). Structural characteristics and process quality in early childhood education and care: A literature review.
Żółtak, T. (2019). Edukacyjna wartość dodana: teoria i zastosowania, kontrowersje i perspektywy. Rozprawa doktorska. Warszawa: Uniwersytet Warszawski Wydział Filozofii i Socjologii Instytut Socjologii. [fragmenty]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: