Seminarium dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach 1600-SZD-SD-KSiM
Seminarium służy dokonaniu przeglądu kluczowych koncepcji teoretycznych, podstaw metodologicznych i organizacyjnych dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach (NoKSiM). Jest poświęcone dyskusji nad przełomowymi tekstami naukowymi i projektami badawczymi. Program obejmować będzie dwa moduły, każdy poświęcony zagadnieniom z innego obszaru badań i rozważań teoretycznych. W r. ak. 2022/2023 poprowadzą je: prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek (moduł: bibliologia i informatologia, 6 godzin) i dr Karolina
Brylska (moduł: nauki o mediach, 10 godzin).
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych wprowadziło nową
klasyfikację dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych. W efekcie
między innymi zostały utworzone nauki o komunikacji społecznej i mediach, grupujące pod wspólną nazwą bibliologię i informatologię, nauki o mediach oraz nauki o poznaniu i komunikacji społecznej.
W tym kontekście analizie będą poddane kluczowe teksty naukowe dotyczące nurtów i koncepcji w zakresie NoKSiM oraz nowych wyzwań badawczych. Doktoranci będą brali aktywny udział w prezentacji i dyskusji na wybrane tematy.
Cele przedmiotu: a) wieloaspektowe naszkicowanie kontekstu, w którym powstały NoKSiM; b) analiza stanu integracji lub federalizacji NoKSiM; c) poznanie specyfiki badań bibliologicznych i informatologicznych przez pryzmat najważniejszych tekstów tej nauki; e) poznanie specyfiki badań medioznawczych jako interdyscyplinarnych, coraz częściej wykorzystujących triangulację metod i technik badawczych; f) poznanie i krytyczna ocena najważniejszych podejść teoretycznych i badawczych w ramach NoKSiM; g) identyfikacja
kluczowych metod i technik badawczych, użytecznych w badaniu nowych form i przestrzeni medialnych; h) wskazanie potencjalnych ścieżek zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju NoKSiM.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Doktorant ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tematycznym objętym seminarium; ma świadomość niejednorodnej i złożonej natury NoKSiM; potrafi scharakteryzować najważniejsze koncepcje teoretyczne i podstawy metodologiczne NoKSiM (jej poszczególnych dyscyplin składowych).
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczone są maksymalnie dwie nieobecności (jedna w części prowadzonej przez prof. J. Woźniak-Kasperek, jedna w części
prowadzonej przez dr K. Brylską).
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): aktywność na
zajęciach, połączona ze znajomością zalecanych lektur; wykonanie i publiczne zaprezentowanie zleconej pracy, skuteczna obrona własnych tez i stanowiska w trakcie dyskusji i prezentacji prac.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: efekty uczenia się będą weryfikowane przez
pryzmat poprawności i jakości wykonania zleconych prac, efektywności ich publicznej prezentacji oraz zaangażowania doktoranta w dyskusję na zajęciach.
Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach, jakość formalna i merytoryczna wypowiedzi podczas zajęć, poprawność i atrakcyjność przygotowanej na zajęcia prezentacji/wypowiedzi.
Literatura
Literatura podstawowa
Głombiowski, Karol. (1970). O funkcjonalną koncepcję nauki o książce. Studia o Książce 1970, nr 1, s. 5-24
Głowacka Ewa; Kisilowska Małgorzata; Świgoń, Marzena (2021). Analiza struktury przedstawicieli nowej dyscypliny – nauk o komunikacji społecznej i mediach. Przegląd Biblioteczny, R. 89, z. 3, s. 299-316.
Koredczuk, Bożena; Woźniak-Kasperek, Jadwiga (2019). Bibliologia i informatologia w naukach o komunikacji społecznej i mediach – odrębność czy komplementarność? Studia Medioznawcze, vol. 20, nr 3, s. 212-224.
Migoń, Krzysztof (2005). Bibliologia – nauka o kulturze książki. Nauka, nr 2, s. 49-57
Sosińska-Kalata, Barbara (2020). Interdisciplinarity of Information Science Research:Introduction. Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne, vol. 58, nr 1A, s. 9-23.
Woźniak-Kasperek, Jadwiga (2021). Nauki o komunikacji społecznej i mediach - forma, treść, kontekst. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, z. 19, s. 3-18
Castells Manuel, Władza komunikacji, Warszawa 2013
Chadwick Andrew, The Hybrid Media System: Politics and Power, Oxford-New York, 2013
Cotton Matthew, Virtual Reality, Empathy and Ethics, Palgrave Macmillan, 2021
Curran James, Fenton Natalie, Freedman Des, Misunderstanding the Internet, Routledge,2016
Fiske John, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. K. Sawicka, Kraków 2010.
Habermas Jürgen, “Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research”,Communication Theory, Volume 16, Issue 4, November 2006, pp. 411–426,
https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2006.00280.x
Jakubowicz Karol, Nowa ekologia mediów, Warszawa 2014
Jenkins Henry, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007
Lotz Amanda D, Eklund Oliver, Soroka Stuart, “Netflix, library analysis, and globalization: rethinking mass media flows”, Journal of Communication, pp. 1-11, https://doi.org/10.1093/joc/jqac020
McLuhan, M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.
Media and Culture. Mass Communication in a Digital Age, Campbell Richard, Martin Christopher, Fabos Bettina, Becker Ron, Palgrave Macmillan, ed. 13, 2022 (lub wcześniejsze).
Metody badania wizerunku w mediach, red. Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa 2009
Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. Szymańska Agnieszka, Lisowska-Magdziarz Małgorzata, Hess Agnieszka, Kraków 2018
New Directions in Media and Politics, ed. by Travis N. Ridout, Routledge, 2019
Nowak Jakub, Polityki sieciowej popkultury, Lublin 2017
Scheufele Dietram A., “Framing as a Theory of Media Effects”, Journal of Communication,
Volume 49, Issue 1, March 1999, pp. 103–122, https://doi.org/10.1111/j.1460-
2466.1999.tb02784.x
Literatura uzupełniająca
Kleinnijenhuis Jan, van Hoof Anita M J, van Atteveldt Wouter, “The Combined Effects of Mass
Media and Social Media on Political Perceptions and Preferences”, Journal of
Communication, Volume 69, Issue 6, December 2019, pp. 650–673,
https://doi.org/10.1093/joc/jqz038
Lang Annie, “The Limited Capacity Model of Mediated Message Processing”, Journal of
Communication, Volume 50, Issue 1, March 2000, pp. 46–70, https://doi.org/10.1111/j.1460-
2466.2000.tb02833.x
Roslyng Mette Marie, Dindler Camilla, Media power and politics in framing and discourse
theory, 00/2022, pp. 1-10, “Communication Theory”, https://doi.org/10.1093/ct/qtac012
Semetko Holli A., Valkenburg Patti M., “Framing European politics: A Content Analysis of
Press and Television News”, Journal of Communication, Volume 50, Issue 2, June 2000, pp.
93–109, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
The Covid-19 Pandemic as a Challenge for Media and Communication Studies, red. Kopecka-
Piech Katarzyna, Łódzki Bartłomiej, Routledge, Abingdon, 2022.
Understanding Media Studies, ed. By Schirato Tony, Buettner Angi, Jutel Thierry, Stahl Geoff,
Oxford University Press, 2010.
Valkenburg Patti, Beyens Ine, Pouwels J Loes, van Driel Irene I, Keijsers Loes, “Social Media
Use and Adolescents’ Self-Esteem: Heading for a Person-Specific Media Effects Paradigm”,
Journal of Communication, Volume 71, Issue 1, February 2021, pp. 56–78,
https://doi.org/10.1093/joc/jqaa039
Van der Pas Daphne Joanna, Aaldering Loes, “Gender Differences in Political Media
Coverage: A Meta-Analysis”, Journal of Communication, Volume 70, Issue 1, February 2020,
pp. 114–143, https://doi.org/10.1093/joc/jqz046
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: