Przestrzenie informacji 1600-SZD-PrzeI
Przedmiot ma na celu podjęcie refleksji naukowej nad zjawiskami wynikającymi z rosnącej roli informacji w życiu indywidualnym i społecznym. Wychodząc od informatologicznych koncepcji przestrzeni informacyjnej i kultury informacji, z odniesieniem do pojęć powiązanych (takich jak ubóstwo informacyjne, przeciążenie informacyjne, kompetencje informacyjne), podejmiemy próbę przygotowania i (przynajmniej częściowej) realizacji projektu badawczego odnoszącego w/w koncepcje do sfery badań różnych nauk społecznych.
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie koncepcję oraz sposoby interpretacji pojęć właściwych dla badania oddziaływania zasobów i narzędzi informacyjnych na życie jednostek i grup społecznych (np. przestrzeń informacyjna i terminy pokrewne).
Student potrafi wskazać zastosowania kategorii badawczych związanych z koncepcjami przestrzeni informacyjnej i kultury informacji w badaniach społecznych; zdefiniować potrzeby badawcze w tym zakresie; przygotować projekt badawczy; rozpoznać na podstawie dostępnej literatury i materiałów źródłowych stan wiedzy odpowiadający zakresowi projektu; uczestniczyć w pracy zespołowej związanej z realizowanym projektem.
Student jest gotów do krytycznej oceny dorobku w części odpowiadającej przedmiotowym zagadnieniom; prowadzenia pracy badawczej i zespołowej z poszanowaniem praw autorskich i zasad ochrony własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna nieobecność usprawiedliwiona - 1, nieusprawiedliwiona - 0. Wymagania: aktywny udział w zajęciach, realizacja projektu w ramach pracy grupowej.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
zaliczenie na ocenę, na podstawie obecności oraz wykonania pracy projektowej (zespołowo), w tym realizacja zadań cząstkowych (części działań wykonywanych w trakcie zajęć lub do przygotowania na kolejne zajęcia)
metody weryfikacji efektów uczenia się
j.w.
kryteria oceniania
j.w.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bawden, D., & Robinson, L. (2020). Information overload: An overview.
Britz, J. J. (2004). To know or not to know: a moral reflection on information poverty. Journal of information science, 30(3), 192-204.
Chatman, E.A. (1996) The impoverished life-world of outsiders. Journal of the American Society for Information Science 1996, 47 (3), 193–206.
Farajpahlou, A., Koohi Rostami, M., Beshlideh, K., & Pourkhalil, N. (2021). Lib Developing and Validating the Information Poverty Scale. Library and Information Science Research, 11(2), 83-104.
Henrichsen, J. (2022). Reconceptualizing Indigenous Journalism Through Boundaries, Small Worlds, and Information Poverty. Journal of Global Indigeneity, 6(3), 1-17.
Kisilowska M. (2016). Kultura informacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Kisilowska, M. (2011). Przestrzeń informacyjna jako termin informatologiczny. Zagadnienia Informacji Naukowej–Studia Informacyjne, (2 (98)), 35-52.
Marcella, R., & Chowdhury, G. (2020). Eradicating information poverty: An agenda for research, Journal of Librarianship and Information Science, 52(5), 366-381.
Marcum, J. W. (2002). Rethinking information literacy. The library quarterly, 72(1), 1-26.
Savolainen, R. (2005). Everyday life information seeking. In: Drake, M.A. (ed.) Encyclopedia of Library and Information Science, 2nd edition, First Update Supplement. Taylor & Francis Group, 155-163.
Williamson, J., Eaker, P. E., & Lounsbury, J. (2012). The information overload scale. ASIST.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: