Zarządzanie badaniami naukowymi 1600-SZD-N-ZBN
Moduł 1 Pozyskiwanie grantów i zarządzanie nimi
Celem kursu jest zapoznanie z możliwościami zdobywania środków finansowych na realizację własnych projektów badawczych, w szczególności – z systemem grantowym Narodowego Centrum Nauki oraz programami stypendiów podoktorskich (post-doc). Omówione zostaną również podstawowe zasady planowania projektów badawczych i zarządzania nimi oraz praktyczne aspekty przygotowania wniosków grantowych. Uczestnicy i uczestniczki będą pracować warsztatowo nad własnymi pomysłami, a do zaliczenia kursu potrzebne będzie przygotowanie kluczowych elementów wniosku grantowego. Kurs składa się z trzech 4-godzinnych warsztatów: (1) Znaczenie systemu grantowego. Agencje i programy grantowe, (2) Kluczowe elementy wniosku grantowego: akademickie CV i opis projektu badawczego. Procedury oceny wniosków grantowych, (3) Praktyczne aspekty planowania i zarządzania projektami badawczymi: budżet, plan zarządzania danymi, upowszechnianie wyników.
Moduł 2 Strategie publikacyjne
Publishing research results is an important element of any type of research, therefore it requires a strategy. The strategy covers three phases in the context of research management: 1) the period preparing a research proposal; 2) during the research project; 3) at the end and after the research project. This part of the course “Research Management” will address these three phases.
Following the general publication strategy in three phases, we will unpack each of the three phases and explore and discuss more detailed publication strategies for each phase.
The first phase, preparing for the grant application, starts of course with a brilliant idea for a research project. Your idea is new, innovative and has great societal and scientific relevance. To be successful in the grant application you have to convince the reviewers of your proposal that you are best qualified to perform the research. Besides general academic qualifications, one way of showing that you are excellently qualified to conduct the research is by your publications. Also, the research you are proposing is new and it will produce publications.
In the second phase, during the research project, another publication strategy needs to be presented. Each phase during the research project (beginning, middle, end) has its own type of publications. In this part, we will talk about what to publish in each of these stages.
In the third phase, at the end and after the research project, yet again another publication strategy is needed. At this point you want to get a big outreach and also you want to set some markers for further, future research (read: a new research project to be funded by another grant). How can you make that work? How do you strategize this?
For each of the phases there are some horizontal publication strategy topics to consider. These are, among others:
- choice of journal;
- open access;
- book or articles;
- peer reviewed (high key) or light reviewed (low key) publications
- what is realistic
- what is common in your field of science.
The course is set up in an interactive mode. Each 2h meeting will start with ashort introductory lecture. The lectures are followed by collective strategizing toget a deep understanding of the way of thinking that is needed to developpublications strategies independently. Each meeting closes with a plenary
discussion.
Students will be asked to prepare some small homework assignments (apublication strategy, comments or review of another student’s work).
Moduł 3 Transfer wiedzy i jej komercjalizacja
Słuchacze zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu własności intelektualnej, prawa autorskiego i prawa pokrewne m.in. utwory, bazy danych, prawa własności przemysłowej np. wynalazki, znaki towarowe, wzory przemysłowe. Uczestnicy zapoznają się także z formami transferu wiedzy – ścieżki komercjalizacji pośredniej, bezpośredniej. Podczas zajęć zostanie przedstawiony ekosystemem transferu wiedzy na UW, w tym takimi jednostkami jak CTTW, Inkubatorem UW czy spółką celową UW - UWRC, Regulaminem zarządzania własnością intelektualną na UW. Przedstawione zostaną przykłady udanych transferów wiedzy z UW wraz z czynnikami sukcesu i przyczynami ewentualnych niepowodzeń. Ponadto, zostaną omówione możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji własności intelektualnej, z uwzględnieniem wyzwań w tym obszarze.
Moduł 4 Autoprezentacja
Przekazanie treści specjalistycznych z zakresu zarządzania badaniami naukowymi ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania projektów do prezentacji na konferencjach naukowych i sposobów prezentowania swoich projektów na konferencjach naukowych, a także technik storytellingu przydatnych do budowania narracji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie:
WG_04 - zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w obrębie nauk społecznych, także w trybie otwartego dostępu
WK_02 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
Potrafi:
UW_01 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej w obrębie nauk społecznych, także w formach popularnych
UO_01 - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w obrębie danej dyscypliny nauk społecznych, także w środowisku międzynarodowym
UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób
Oraz inne: Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym. Potrafi posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2.Potrafi dobrać i przygotować treści do prezentacji przed publicznością. Potrafi właściwie przygotować treść i przebieg prezentacji. Potrafi zaprezentować swoje treści przed publicznością. Opanował techniki i narzędzia wystąpień publicznych, w tym storytellingu i narracji.
Kryteria oceniania
Moduł 1 Pozyskiwanie grantów i zarządzanie nimi
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Kurs składa się z trzech 4-godzinnych warsztatów. Wymagana jest obecność na każdym z trzech warsztatów. W wyjątkowych sytuacjach za zgodą prowadzących jest możliwe odrobienie nieobecności w innej grupie warsztatowej.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie na podstawie wykonanych zadań (elementy wniosku grantowego)
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Zadania pisemne (elementy wniosku grantowego)
Kryteria oceniania: Zaliczenie otrzymają wszystkie osoby, które wykonają poprawnie i prześlą w wyznaczonym terminie komplet zadań pisemnych (elementy wniosku grantowego).
Moduł 2 Strategie publikacyjne
Please look into English syllabus
Moduł 3 Transfer wiedzy i jej komercjalizacja
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym
dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
obecność obowiązkowa
2) Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
obecność na zajęciach oraz test zaliczeniowy
Moduł 4 Autoprezentacja
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności dopuszczalne; obecność na zajęciach, w szczególności na prezentacji własnych projektów
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Ocena prezentacji własnych (indywidualnych lub grupowych) + obecność; poprawka: dodatkowy projekt do wykonania
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Wykorzystanie nabytej wiedzy w prezentacjach projektowych
Kryteria oceniania: Zalicza powyżej 50% punktów za projekt+obecność; standardowa skala ocen
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Moduł 1 Pozyskiwanie grantów i zarządzanie nimi
Crawley, Gerard M., and Eoin O’Sullivan. 2016. The Grant Writer’s Handbook: How to Write a Research Proposal and Succeed. Covent Garden: Imperial College Press. + wybrane raporty / dokumentacja programów grantowych (pełna lista uzupełniających lektur zostanie podana na początku kursu)
Moduł 2 Strategie publikacyjne
Janet Salmons and Helen Kara, Publishing from your doctoral research. Create and use a publication strategy (Routledge 2020)
https://budrich.de/en/news/develop-a-publication-strategy/
Ritsert C. Jansen, Funding Your Career in Science (Cambridge University Press, 2013)
Moduł 3 Transfer wiedzy i jej komercjalizacja
Moduł 4 Autoprezentacja
J. Donovan, How To Deliver A TED Talk: Secrets Of The World’s Most Inspiring Presentations, 2012;
D. Carnegie, The Art of Public Speaking, New York 2017;
T. Morrison, The Book on Public Speaking, 2017;
J.A. DeVito, Essential Elements of Public Speaking, Hoboken 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: