Teorie strategii i przywództwa 1600-SZD-N-TSP-ZJ
Tradycyjnie w domenie zarządzania strategicznego wyodrębnia się zagadnienia strategii konkurencyjnej i procesu strategicznego. Dziedzina strategii konkurencji składa się z wielu teorii. Najważniejsze z nich opisują i wyjaśniają takie kwestie jak: struktura branży, dynamika branży, struktura wewnątrz branży (grupy strategiczne), wejście na rynek (przewaga pierwszego gracza, wejście na rynek), rodzaje strategii (empiryczne lub teoretyczne typologie strategii), przewaga konkurencyjna - jej źródła i trwałość, struktura sieci i alianse strategiczne.
Obszar procesu strategicznego obejmuje teorie zajmujące się takimi zagadnieniami, jak: analiza środowiska i tworzenie sensu kwestii strategicznych, racjonalne i/lub wyłaniające się procesy rozwoju strategii, podejmowanie decyzji strategicznych, zobowiązania, rozwój zasobów i zdolności, wzajemne oddziaływanie rozwoju strategii i zmiennych kultury, struktury, technologii i czasu, procesów zachodzących w relacjach typu alianse strategiczne i sieciach.
Obydwa obszary zainteresowań naukowców w dziedzinie zarządzania strategicznego mają niezwykle bogatą literaturę, do której można uzyskać dostęp poprzez czasopisma naukowe takie jak: Strategic Management Journal , Administrative Science Quarterly, Journal of Management, Strategy Science, oraz bardziej praktycznie zorientowane czasopisma, takie jak: Sloan Management Review, California Management Review, Harvard Business Review, Business Horizons.
Sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana, ponieważ koncepcje z zakresu zarządzania strategicznego swobodnie przenikają do dziedzin biznesu międzynarodowego (IB), przywództwa i przedsiębiorczości, które mają własne czasopisma klasy A (np. International Business Review, Journal of International Business Studies, Leadership Quarterly, Entrepreneurship: Theory and Practice, Journal of Business Venturing).
Kurs „Teorii Strategii i Przywództwa” będzie miał charakter konwersatorium, na którym przedyskutujemy wybór perspektyw teoretycznych i aktualnych nurtów badawczych na podstawie selekcji artykułów z wiodących czasopism dziedziny. Wybór artykułów zostanie zaproponowany do dyskusji na każdej z trzech sesji przez prowadzącego kurs. Studenci będą mieli przywilej zaproponowania jednego aktualnego artykułu, który uznają za najbardziej interesujący do wspólnej dyskusji na seminariach. Konwersatorium będzie podzielone na trzy sesje: 1) domena zarządzania strategicznego i klasyczne perspektywy 2) aktualne perspektywy teoretyczne i trendy w zarządzaniu strategicznym 3) teoria przywództwa. Wszystkie sesje będą prowadzone na zaproszenie prowadzącego w jego prywatnym domu, aby zapewnić odpowiednią atmosferę dla swobodnej dyskusji naukowej w gronie przyjaciół połączonych pasją i zainteresowaniami. .
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Ocena obejmuje aktywny udział w zajęciach: klarowność wprowadzenia wyznaczonych artykułów do wspólnej dyskusji, umiejętność prowadzenia i inspirowania dyskusji z innymi doktorantami oraz aktywny udział w dyskusji na temat artykułów przedstawionych przez innych doktorantów. Aktywne uczestnictwo w zajęciach oznacza, że każdy jest przygotowany do zajęć i gotowy do omówienia wszystkich przydzielonych artykułów w sposób, który identyfikuje nowe spostrzeżenia, luki w literaturze i ujawnia nowe możliwości badawcze. Dobra znajomość literatury ma kluczowe znaczenie, ponieważ pozwala nam zrozumieć, co zostało zrobione, jak to zostało zrobione i, co najważniejsze dla doktorantów, krytycznie ocenić, czego brakuje i zidentyfikować możliwości wniesienia wkładu. Nie ma ustalonego standardu dozwolonych nieobecności.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): aktywne uczestnictwo i pozytywna ocena prowadzącego kurs. Ponieważ ocena opiera się na aktywnym uczestnictwie, nie przewiduję alternatywnych metod zaliczenia w sesji poprawkowej.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: ocena oparta na bezpośredniej obserwacji
Kryteria oceniania: 1) klarowność wprowadzenia wskazanych artykułów do wspólnej dyskusji (30%), 2) umiejętność prowadzenia i inspirowania dyskusji z równorzędnymi doktorantami (20%), aktywny udział w dyskusji nad artykułami wprowadzonymi przez równorzędnych doktorantów (50%).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Kenworthy, T. P., & Verbeke, A. (2015). The future of strategic management research: Assessing the quality of theory borrowing. European Management Journal, 33(3), 179-190.
Csaszar, F. A., Hinrichs, N., & Heshmati, M. (2024). External representations in strategic decision‐making: Understanding strategy's reliance on visuals. Strategic Management Journal, 45(11), 2191-2226.
Jarzabkowski, P. (2003). Strategic practices: An activity theory perspective on continuity and change. Journal of Management studies, 40(1), 23-55.
Ocasio, W. (1997). Towards an attention‐based view of the firm. Strategic management journal, 18(S1), 187-206.
Gulati, R. (1998). Alliances and networks. Strategic management journal, 19(4), 293-317.
Haslam, S. A., Alvesson, M., & Reicher, S. D. (2024). Zombie leadership: Dead ideas that still walk among us. The Leadership Quarterly, 35(3), 101770.
Hoppe, B., & Reinelt, C. (2010). Social network analysis and the evaluation of leadership networks. The Leadership Quarterly, 21(4), 600-619.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: