Tradycje systemów prawnych 1600-SZD-N-TSP-PR
Wykład prezentuje główne źródła europejskiej tradycji prawnej. Są to: prawo rzymskie, prawo zwyczajowe (szczepowe) głownie plemion germańskich oraz prawo kanoniczne. Wskazuje na zasadnicze źródła prawa, będące płaszczyzna oddziaływania owych praw na przestrzeni dziejów. Ukazuje także praktyczne przejawy wpływu prawa rzymskiego, prawa zwyczajowego, czy prawa kanonicznego na konkretne instytucje i konstrukcje prawne funkcjonujące w prawie cywilnym, rodzinnym, karnym, czy procesowym w nowożytnej, w tym we współczesnej Europie.
W wykładzie dominuje ujęcie historyczneo-prawne. Celem prowadzocego jest ukzanie, że prawo nie powstaje ad nihilo. Jest wynikiem ewolucji historycznej. Jego kożenie sa częstokroć bardzo odległe, a zatem zakorzenione w tradycji, przyzwyczajeniach, czy wręcz w naturze społeczeństw Starego Kontynentu. Wykład ma ne celu także obalenie pewnych stereotypów nt. „postępowości” wielkich europejskich kodyfikacji prawnych, czy na temat „wstecznictwa” np. prawa kanonicznego.
Współczesna Europa jest jednak kontynentem coraz bardziej pluralistycznym etnicznie i kulturowo. Migranci przynoszą ze sobą także swoje kultury prawne, swe przyzwyczajenia, zwyczaje i obyczaje. Wykład prezentuje zatem podstawowe informacje prawne nt. kultur prawnej islamu, konfucjonizmu, czy hinduizmu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Dopuszczalna jest jedna niusprawiedliwoiona nieobecnośna zajęciach. Wszelki inne nieobecności należy usprawiedliwić wykazując działanie siły wyższej w odniesieniu do danego Słuchacza w określonym terminie i godzinie zajęć. Podczas zajęć słuchacze wonni być skupienie na treści wykładu. Powinni zachować ciszę. Dopuszczalne są ewentualne istotne pytanie dotyczące treści prowadzonych zajęć. Przewiduje się możliwe dopuszczalne spóźnienie maksymalnie do 15 min. (tzw. kwadrans akademicki). W przypadku poważniejszego spóźnienia dana osoba winna poczekać do krótkiej przerwy organizacyjnej w środku zajęć i dołączyć wówczas do Słuchaczy.
Niedopuszczalne jest korzystanie podczas zajęc z telefonów komórkowych, a każe spożywanie posiłków.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Warunkiem zaliczenioa przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego testu oraz dostateczna frekwencja na zajęciach. Ponad normatywne nieobecności należy zaliczyć odpowiadając na dyżurze Wykładowcy z materiału prezentowanego na danych, opuszczobnych zajęciach.
Test końcowy będzie obejmował materiał oumowiony przez Wykładowcę na zajęciach oraz poruszony w materiałach dydaktycznych i źródłowych udostępnionych zawczasu Słuchaczom. Jest to test jednokrotnego wyboru, z nieparzystą liczba pytań, z mozliwościa poprawiania odpowiedzi raz udzielnych, czyli tzw. tst zamknięty. Nie przewiduje się punktów ujemnych za błędne odpowiedzi. Jeden warioant odpowiedzi przy każdym pytaniu może być oznaczony jako „Ż”, czyli iż żadna wczesniejsza odpowiedź w danym punkcie nie jest poprawna.
Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie bezwzględniej liczby możliwych punków (50% + 1 pkt).
Osoby, które nie zalicza testu końcowego, mają obowiązek stawić się na dyżur Wykładowcy i zaliczyć test także w formie pisemnej.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: zaliczenie pisemne lub ustne.
Efekty uczenia się będą weryfikowane w formie pisemnego testumjedniokrotnego wyboru, z możliwościa poprawiania raz udzielonych odpowiedzi (tzw. test zamknięty) Warunkiem zaliczenia testu jest zdobycie bezwzględnej liczby możliwych punków (50% + 1 pkt.).
Kryteria oceniania
Ocebna zajęć jest formułowana według klasycznej skali ocen akademickich: NZAL.; NK; 2; 3; 3,5 (3+); 4; 4,5 (+); 5; 5 ! (Cel.).
Literatura
Sójka – Zielińska K., Historia prawa, Warszawa 2009,
Dziadzio A., Powszechna historia prawa, Warszawa 2012,
Maciejewski T., Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2000,
Berman H., Prawo i rewolucja. Kształtowanie się zachodniej tradycji prawnej, Warszawa 1995,
Sadowski M., Islam. Religia i Prawo, Warszawa 2017,
Tokarczyk R., Współczesne kultury prawne, Warszawa 2012,
Banaszak B. [i in.], Główne kultury prawne współczesnego świata, Warszawa 1995,
Maciejewski T. [red.], Leksykon historii prawa i ustroju, Warszawa 2010,
Tokarczyk R., Komparatystyka prawnicza, Warszawa 2008,
Bałtruszajtys G. [i in.], Wybór źródeł do historii prawa czasów nowożytnych, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: