Reprodukowalność i transparentność wyników badań w naukach o zarządzaniu i jakości 1600-SZD-N-RTWB-ZJ
Kurs analizuje koncepcje replikowalności i transparentności w badaniach naukowych z zakresu organizacji i zarządzania. Studenci zdobędą wszechstronne zrozumienie wyzwań i najlepszych praktyk związanych z zapewnieniem wiarygodności i poprawności wyników badawczych. Poprzez połączenie wykładów, dyskusji, studiów przypadków i praktycznych ćwiczeń, studenci rozwiną umiejętności niezbędne do krytycznej oceny i prowadzenia badań, które promują transparentność i rygor w dziedzinie.
Blok 1: Wprowadzenie do replikowalności, replikowalności i transparentności (2 godziny)
Wielkie rozliczenie: przewidywanie przyszłości, Open Science Collaboration i nieuczciwe badania na temat nieuczciwości.
Zrozumienie znaczenia replikowalności, reprodukowalności i transparentności w badaniach naukowych.
Różnica między replikowalnością a reprodukowalnością.
Kontekst historyczny i nowe wyzwania związane z transparentnością badań.
Blok 2: Podstawy metodologiczne (2 godziny)
Źródła problemów: ogród rozgałęziających się ścieżek, p-hacking i HARK-ing.
Projektowanie badań i jego wpływ na replikowalność i reprodukowalność.
Techniki próbkowania i generalizacja wyników.
Trafność i rzetelność pomiaru.
Transparentność zbierania i analizy danych.
Blok 3: Podnoszenie poziomu replikowalności i reprodukowalności wyników naukowych (2 godziny)
Pre-rejestracja i zarejestrowane raporty.
Praktyki otwartej nauki i udostępniania danych.
Kontrola wersji i dokumentacja.
Badania replikacyjne i metaanalizy.
Narzędzia i technologie replikowalności badań.
Blok 4: Zapewnienie integralności i transparentności danych (2 godziny)
Zarządzanie danymi i organizacja w celu replikowalności.
Czyszczenie danych, przetwarzanie i transformacja.
Radzenie sobie z wartościami ekstremalnymi (outliers) i wpływowymi obserwacjami.
Zapewnienie integralności i dokładności danych.
Dokumentacja i adnotacja źródeł danych i zmiennych.
Blok 5: Wdrażanie praktyk służących replikowalności wyników naukowych (2 godziny)
Budowanie kultury replikowalności w organizacjach i instytucjach akademickich.
Rola pism naukowych, agencji finansujących i stowarzyszeń zawodowych w promowaniu replikowalności.
Studia przypadków i przykłady udanych replikowalnych projektów badawczych.
Praktyczne ćwiczenia i narzędzia do wdrażania praktyk replikowalnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WG_4 - zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w obrębie nauk społecznych, także w trybie otwartego dostępu
WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
KK_2 - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna jest jedna nieobecność
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): przedmiot zostanie zaliczony na podstawie przygotowania pracy projektowej.
metody weryfikacji efektów uczenia się: Zaliczenie pisemne (Praca projektowa przygotowanie planu zapewniania reprodukowalności i transparentności badań)
kryteria oceniania: Praca projektowa zostanie oceniona na podstawie zgodności z zasadami omówionymi podczas zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Aguinis, H., Ramani, R. S., & Alabduljader, N. (2018). What You See is What You Get? Enhancing Methodological Transparency in Management Research. Academy of Management Annals, 83.
Camerer, C. F., Dreber, A., Forsell, E., Ho, T.-H., Huber, J., Johannesson, M., . . . Wu, H. (2016). Evaluating replicability of laboratory experiments in economics. Science, 351(6280), 1433-1436. doi:10.1126/science.aaf0918
Camerer, C. F., Dreber, A., Holzmeister, F., Ho, T.-H., Huber, J., Johannesson, M., . . . Wu, H. (2018). Evaluating the replicability of social science experiments in Nature and Science between 2010 and 2015. Nature Human Behaviour, 2(9), 637-644. doi:10.1038/s41562-018-0399-z
Ethiraj, S. K., Gambardella, A., & Helfat, C. E. (2016). Replication in Strategic Management. Strategic Management Journal, 37(11), 2191-2192. doi:10.1002/smj.2581
Hensel, P. G. (2019). Supporting replication research in management journals: Qualitative analysis of editorials published between 1970 and 2015. European Management Journal, 37(1), 45-57. doi:10.1016/j.emj.2018.03.004
Hensel, P. G. (2021). Reproducibility and replicability crisis: How management compares to psychology and economics – A systematic review of literature. European Management Journal, 39(5), 577-594. doi:10.1016/j.emj.2021.01.002
Hensel, P. G. (2023a). Dissecting the tension of open science standards implementation in management and organization journals. Accountability in Research, 30(3), 150-175. doi:10.1080/08989621.2021.1981870
Hensel, P. G. (2023b). How often are replication attempts questioned? Accountability in Research, null-null. doi:10.1080/08989621.2023.2198126
Ioannidis, J. P. A. (2012). Why Science Is Not Necessarily Self-Correcting. Perspectives on Psychological Science, 7(6), 645-654. doi:10.1177/1745691612464056
Munafo, M. R., Nosek, B. A., Bishop, D. V. M., Button, K. S., Chambers, C. D., du Sert, N. P., . . . Ioannidis, J. P. A. (2017). A manifesto for reproducible science. Nature Human Behaviour, 1(1), 9. doi:10.1038/s41562-016-0021
Nosek, B. A., Alter, G., Banks, G. C., Borsboom, D., Bowman, S. D., Breckler, S. J., . . . Yarkoni, T. (2015). Promoting an open research culture. Science, 348(6242), 1422-1425. doi:10.1126/science.aab2374
Nosek, B. A., & Lakens, D. (2014). Registered Reports A Method to Increase the Credibility of Published Results. Social Psychology, 45(3), 137-141. doi:10.1027/1864-9335/a000192
Nosek, B. A., Spies, J. R., & Motyl, M. (2012). Scientific Utopia:II. Restructuring Incentives and Practices to Promote Truth Over Publishability. Perspectives on Psychological Science, 7(6), 615-631. doi:10.1177/1745691612459058
Shadish, W. R., Campbell, D. T., & Cook, T. D. (2001). Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston: Houghton Mifflin.
Silberzahn, R., Uhlmann, E. L., Martin, D. P., Anselmi, P., Aust, F., Awtrey, E., . . . Nosek, B. A. (2018). Many Analysts, One Data Set: Making Transparent How Variations in Analytic Choices Affect Results. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1(3), 337-356. doi:10.1177/2515245917747646
Simmons, J. P., Nelson, L. D., & Simonsohn, U. (2011). False-Positive Psychology: Undisclosed Flexibility in Data Collection and Analysis Allows Presenting Anything as Significant. Psychological Science, 22(11), 1359-1366. doi:10.1177/0956797611417632
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: