Rozumienie doświadczenia: sztuka interpretacji socjologicznej 1600-SZD-N-RD-SOC
Od przeszło stu lat trwa debata wokół charakteru i roli znaczenia, rozumienia i interpretacji w naukach społecznych. Debata ta w istocie konserwuje opozycję między interpretacją/rozumieniem znaczeń działania i zdarzeń (anty-naturalizm) a przyczynowym wyjaśnieniem działań i zjawisk społecznych (naturalizm). Przedstawienie argumentów na rzecz obu stanowisk nastąpi poprzez poruszenie następujących tematów: a) relacja filozofii do nauk społecznych, b) subiektywność i sprawczość c) wyjaśnienie versus interpretacja, d) rule-following i jego związki ze znaczącym zachowaniem, e) pojęcia i życie społeczne. Część wykładowa będzie poświęcona zwartej prezentacji tej problematyki.
Dyskusja wokół lektur i referaty koncentrować się będą wokół ograniczeń obu tych perspektyw. Ich wskazanie i analiza, choćby w wymiarze ograniczeń refleksyjności, racjonalności, złudzenia perspektyw, roli emocji i nawyków, posłużą wstępnemu określeniu stanowiska racjonalnej ignorancji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_3 - metodologię badań naukowych
WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - Dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
znajomość zadanych tekstów i aktywny udział w dyskusjach; dopuszczalna jedna nieobecność
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
aktywne słuchanie, włączanie się w dyskusje, referat
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria oceniania
znajomość obowiązkowych tekstów, aktywność w czasie zajęć, referat
Literatura
Podstawowe (klasyczne) teksty Maxa Webera, Petera Wincha, Charlesa Taylora, Hansa-Georga Gadamera oraz współczesne teksty, dobrane pod kątem problemów poruszanych na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: