Metodologia badań psychologicznych 1600-SZD-N-MBP-PS
Kurs został zaprojektowany jako wstęp do zrozumienia procesu tworzenia wiedzy naukowej. Część pierwsza poświęcona jest elementom filozofii nauki (prawda naukowa jest rozumiana jako adekwatność między modelem teoretycznym a obserwowanym światem). Część druga obejmuje strukturę procesu badawczego w psychologii, i opiera się na rozróżnieniu między badaniami eksploracyjnymi i konfirmacyjnymi (ich struktura, zasady i strategia analizy danych). Część trzecia, dotycząca zagadnień teorii pomiaru i operacjonalizacji będzie obejmowała zarówno konstrukcję narzędzi (klasyczną i w modelu IRT) jak też zasady konstrukcji eksperymentu i elementy analizy danych niereaktywnych. Omówione zostaną też podstawowe zagadnienia wiążące się ze stosowaniem statystyki w badaniach psychologicznych. Ostatnia część wykładu obejmuje metodologię metanalizy i związek między nauką a środowiskiem społecznym, oparty na teorii dyfuzji innowacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WK3, UW1
• Wiedza:
Zna i rozumie:
o metodologię badań naukowych w psychologii
o zasady upowszechniania wyników naukowych (także w trybie otwartego dostępu).
o podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
• Umiejętności:
Potrafi:
o wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
• Kompetencje społeczne:
Jest gotów do:
o Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój nauk społecznych, w tym
o Krytycznej oceny dorobku naukowego w ramach psychologii
o
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Dopuszcza się nieobecność na dwóch wykładach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie obecności i pracy zaliczeniowej.
W przypadku braku wymaganych obecności może napisać pracę dodatkową (zakres ustalany jest indywidualnie w zależności od tematyki opuszczonych zajęć).
W przypadku oceny niedostatecznej z pracy zaliczeniowej Student ma prawo do dodatkowej konsultacji oraz złożenia drugiej pracy zaliczeniowej na tych samych zasadach.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
Zaliczenie na podstawie ustrukturalizowanej recenzji wybranego artykułu empirycznego. Recenzja opierać się będzie na odniesieniu się do szeregu zagadnień. Student może samodzielnie wybrać artykuł, jednak musi on uzyskać akceptację prowadzącego.
Kryteria oceniania:
Student przedstawiając recenzję musi wykazać się osiągnięciem przynajmniej 60% ocenianych efektów kształcenia
Literatura
Lektura obowiązkowa
Bhattacherjee, A. (2012). Social science research: Principles, methods, and practices.
Lektura uzupełniająca
Popper, K. Three Worlds
Popper, K. The Logic of scientific discovery
Open Science Collaboration (2015) The reproducibility of psychological science. Science 349, aac4716.
Nosek, B. A., Ebersole, C. R., DeHaven, A. C., & Mellor, D. T. (2018). The preregistration revolution. Proceedings of the National Academy of Sciences, 115(11), 2600-2606.Siddaway, A. P., Wood, A. M., & Hedges, L. V. (2019). How to do a systematic review: a best practice guide for conducting and reporting narrative reviews, meta-analyses, and meta-syntheses. Annual review of psychology, 70, 747-770.
Shiker, M. (2012). Multivariate Statistical Analysis. British Journal of Science, 55(1)
W cyklu 2024L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: