Metodologia badań jakościowych w pedagogice 1600-SZD-N-MBJ-PED
Zajęciom przyświecają dwa główne cele: zaznajomienie doktorantów ze specyfiką i metodyką badań jakościowych oraz nabycie przez doktorantów umiejętności przygotowania projektu badań jakościowych, zarówno pod kątem metodologicznym, jak i etycznym.
Program zajęć obejmuje zagadnienia:
• Wprowadzenie do zajęć. Wyzwania badawcze - dlaczego badania jakościowe? Przykłady projektów badawczych i przegląd literatury z zakresu metodologii badań jakościowych pod kątem strategii i metod badań.
• Epistemologia badań jakościowych. Przedmiot badań jakościowych, formułowanie problemów badawczych.
• Pojęcie terenu we współczesnych badaniach jakościowych.
• Dobór próby badawczej. Procedura doboru. Dylematy etyczne.
• Dane zastane i wywołane. Triangulacja jako podejście badawcze.
• Postawy badawcze. Badacz w procesie badawczym.
• Kryteria naukowości w badaniach jakościowych - refleksyjność jako narzędzie badawcze.
• Od konceptualizacji do operacjonalizacji – znaczenie pilotażu w badaniach jakościowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
_Zna i rozumie_WG_01 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznychWG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenieWG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznychWK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznychWK_02 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznychUmiejętności_ PotrafiUW_01 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności_ definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Dopuszczalna jest maksymalnie jedna nieobecność.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Realizacja zadań praktycznych, opracowanie noty metodologicznej.
metody weryfikacji efektów uczenia się:
Praca pisemna polegająca na przygotowaniu noty metodologicznej poświęconej własnemu projektowi doktorskiemu.
kryteria oceniania:
Aby uzyskać zaliczenie bez oceny doktorant zobowiązany jest do:
- obecności na zajęciach: dopuszczalna jest maksymalnie jedna nieobecność
- wykonania zadań praktycznych określonych w ramach zajęć
- aktywnego udziału w dyskusji
- opracowanie noty metodologicznej zgodnie z wytycznymi określonymi na zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Dworkin, S. L. (2012). Sample size policy for qualitative studies using in-depth interviews. Archives of sexual behavior, 41, 1319-1320.
• Friese, S. (2019). Qualitative data analysis with ATLAS. ti. Sage
• Glaser, Barney G. i Strauss, Anselm L. (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Nomos.
• Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., ... & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Quality & quantity, 52, 1893-1907.
• Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji. Warszawa: PWN.
• Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. SAGE Publications.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: