Metody badań jakościowych 1600-SZD-N-MBJ-BPA
- https://classroom.google.com/w/MTk0MjYwOTY3ODla/t/all (w cyklu 2024L)
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, warianty case studies i jakościowych badań porównawczych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto, doktoranci szczegółowo poznają następujące metody badawcze: metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja; analiza tematyczna i jakościowa analiza treści, a w tym indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce, krytyczna analiza dyskursu, metody obserwacyjne i partycypacyjne. Doktoranci uczą się także jak pisać artykuł naukowy na podstawie jakościowych badań empirycznych.
Tematy zajęć (kolejność realizowania tematów jest orientacyjna, może ulegać zmianie w czasie semestru):
1. Typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, warianty case studies i jakościowych badań porównawczych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych, jakościowa analiza treści, a w tym indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce.
Warm-up Movie: Saunder’s research onion (developed by Saunders et al in 2007.)
Omówienie notatki przygotowanej przez nauczyciela
Teksty do zajęć:
• Emmons, Cassandra and Andrew Moravcsik, “Graduate Qualitative Methods Training in Political Science: A Disciplinary Crisis,” PS: Political Science & Politics 53/2 (April 2020): 258-264.
• Mahoney, James, “After KKV. The New Methodology of Qualitative Research,” World Politics 62/1 (2010): 120-147.
• Wood, Elisabeth Jean, “The Ethical Challenges of Field Research in Conflict Zones,” Qualitative Sociology 29/3 (2006): 373-86.
• Hoover Green, Amelia, and Dara Kay Cohen, “Centering Human Subjects: The Ethics of ‘Desk Research’ on Political Violence,” Journal of Global Security Studies 6/2 (2021).
• Darnton, Christopher, “The Provenance Problem: Research Methods and Ethics in the Age of WikiLeaks,” American Political Science Review 116/3 (2022): 1110–1125.
Literatura uzupełniająca:
• Miles, M.B., Huberman, A.M. & Saldana, J. 2014. Qualitative data analysis: A methods sourcebook – Third edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
• Silverman, D. 2013. Doing Qualitative Research, London: Sage.
• W. Lawrence Newman, Basics of Social Research: Qualitative & Quantitative Approaches. Pearson New International Edition 2014.
• Earl Babbie, The Basics of Social Research. Wadsworth 2011.
• John W. Creswell, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Sage 2014.
Ćwiczenie na zajęciach:
Przygotuj notatkę/mapę myśli na temat jakościowej analizy treści:
1) indukcyjne techniki kodowania w praktyce
2) dedukcyjne techniki kodowania w praktyce
Literatura:
• The Practical Guide to Qualitative Content Analysis,
• Deductive and inductive approaches to qualitative coding,
2. Krytyczna analiza dyskursu
Warm-up Movie: Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.
• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9
• Yaser Khajavi and Alireza Rasti (2020) A discourse analytic investigation into politicians’ use of rhetorical and persuasive strategies: The case of US election speeches, Cogent Arts & Humanities 7(1), 1-15, DOI: https://doi.org/10.1080/23311983.2020.1740051
3. Krytyczna analiza dyskursu
Warm-up Movie: Bacchi's view of public policy,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.
• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9
• Alice Tawell & Gillean McCluskey (2022) Utilising Bacchi's what's the problem represented to be? (WPR) approach to analyse national school exclusion policy in England and Scotland: a worked example, International Journal of Research & Method in Education, 45:2, 137-149, DOI: 10.1080/1743727X.2021.1976750
• Price, Richard, “A Genealogy of the Chemical Weapons Taboo,” International Organization 49/1 (1995): 73-103.
Literatura uzupełniająca:
• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education.
• Andersen, N. (2003). Discursive Analytical Strategies. Bristol: Policy Press.
4. Analiza tematyczna
Warm-up Movie: Thematic Analysis in Qualitative Research,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.
• Herzog, C., Handke, C., Hitters, E. (2019). Analyzing Talk and Text II: Thematic Analysis. In: Van den Bulck, H., Puppis, M., Donders, K., Van Audenhove, L. (eds) The Palgrave Handbook of Methods for Media Policy Research. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16065-4_22
• Botterill, L., & Lewis, N. (2023). Thematic analysis using the Schwartz values theory: Exploring the use of values appeals in persuasive speech during COVID-19 in Australia. European Political Science Review, 15(1), 136-144. doi:10.1017/S1755773922000509
Literatura uzupełniająca:
• Clarke, V., & Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. London: SAGE Publications.
5. Studium przypadku
Warm-up Movies: Types of Case Study. Part 1 of 3 on Case Studies, Planning a Case Study. Part 2 of 3 on Case Studies,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• George, Alexander and Andrew Bennett, Case Studies and Theory Development in the Social Sciences (Cambridge, MA: MIT Press, 2005) – Chapters 1, 4-5.
• Blattman, Christopher, “Children and War: How ‘Soft’ Research Can Answer the Hard Questions in Political Science,” Perspectives on Politics 10/2 (2012): 403-413.
• Bakke, Kristin, “Copying and Learning from Outsiders? Assessing Diffusion from Transnational Insurgents in the Chechen Wars,” in Jeffrey T. Checkel, Editor, Transnational Dynamics of Civil War (Cambridge: Cambridge University Press, 2013) - Chapter 2
Literatura uzupełniająca:
• Gerring, John, Case Study Research: Principles and Practices, Second Edition (Cambridge: Cambridge University Press, 2017) – Chapters 1-3, 5, 7-8, 11.
6. Metody obserwacyjne i partycypacyjne
Warm-up Movies: 2.2 Participant Observation | Qualitative Methods, Participatory Action Research
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Philip Balsiger and Alexandre Lambelet, (2014) 7 Participant Observation [In:] Donatella della Porta (ed.) Methodological Practices in Social Movement Research, Oxford University Press.
• Gillespie, A., & Michelson, M. R. (2011). Participant Observation and the Political Scientist: Possibilities, Priorities, and Practicalities. PS: Political Science and Politics, 44(2), 261–265. http://www.jstor.org/stable/41319906
• Kiran Cunningham and Lillian Muyomba-Tamale (2022), 30 Action Research. In: Selen A. Ercan (ed.) et al., Research Methods in Deliberative Democracy, Oxford University Press.
Literatura uzupełniająca:
• Alice McIntyre, Participatory Action Research (2008, SAGE Publications).
7. Jakościowa analiza treści - M. Schreier's Approach
Warm-up Movies:
Movie 1: Thematic Vs. Content Analysis in Qualitative Research|| Clearly Explained With Examples||, https://www.youtube.com/watch?v=P64fjg4GcxY
Movie 2: Overview of Qualitative Content Analysis Approaches, https://www.youtube.com/watch?v=Is5HyJTqG3k
Teksty do zajęć:
• Schreier, M. (2014) Qualitative Content Analysis (pp. 170-183). In: Flick, Uwe, The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis, Ch. 12.
8. Metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja
Warm-up Movie: Grounded theory,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Kathy Charmaz (2019) Grounded Theory. In: lan Bryman, Tim Liao, Michael Lewis-Beck (Eds.), The Sage encyclopedia of social science research methods, SAGE Publications.
• Brittney Becker, Götz Kaufmann (Ed.) (2012), The Grounded Theory Method and its uses for political science, Series of Papers: Methods of Field Research. https://refubium.fu-berlin.de/bitstream/handle/fub188/19260/Becker_GTM_Political_Science.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Dylan J. Swift, A GROUNDED THEORY APPROACH TO ANALYZING POLITICAL NARRATIVES, https://core.ac.uk/download/pdf/216048876.pdf
Literatura uzupełniająca:
• Antony Bryant, Kathy Charmaz (2019), The SAGE Handbook Of Current Developments In Grounded Theory, SAGE Publications.
• Antony Bryant, Kathy Charmaz (2007), The SAGE Handbook of Grounded Theory, SAGE Publications.
• Kapiszewski, Diana, Lauren MacLean and Benjamin Read, Field Research in Political Science: Practices and Principles (Cambridge: Cambridge University Press, 2015) – Chapters 1, 3, 4, 7.
• Geertz, Clifford, “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture,” in The Interpretation of Cultures (NY: Basic Books, 1973) – Chapter 1.
• Schatz, Edward, “Introduction: Ethnographic Immersion and the Study of Politics,” in Edward Schatz, Editor, Political Ethnography: What Immersion Contributes to the Study of Power (Chicago: University of Chicago Press, 2009) – Introduction.
• Gusterson, Hugh, “Ethnographic Research,” in Audie Klotz and Deepa Prakash, Editors, Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide (NY: Palgrave Macmillan, 2008) – Chapter 7.
• Wood, Elisabeth Jean, “Ethnographic Research in the Shadow of Civil War,” in Insurgent Collective Action and Civil War in El Salvador (New York: Cambridge University Press, 2003) – Chapter 2.
• Fujii, Lee Ann, “Five Stories of Accidental Ethnography: Turning Unplanned Moments in the Field into Data,” Qualitative Research 15/4 (2015): 525–39.
PRACA ZALICZENIOWA:
• Przygotuj artykuł naukowy (artykuł recenzyjny) na około 3000 słów, w którym krytycznie omówisz wybraną metodę badań jakościowych, przybliżoną na zajęciach.
Writing a Research Paper
Six Simple Steps for Writing a Research Paper Paper
How to Write a Research Paper | A Beginner's Guide
A general guide on how to conduct and write a literature review
|
W cyklu 2024L:
Tematy zajęć: 2. Krytyczna analiza dyskursu 3. Krytyczna analiza dyskursu Literatura uzupełniająca: 4. Analiza tematyczna 5. Studium przypadku 6. Metody obserwacyjne i partycypacyjne 7. Jakościowe badania porównawcze 8. Metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja PRACA ZALICZENIOWA: Writing a Research Paper |
W cyklu 2025L:
jak wyżej |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali i w terenie | W cyklu 2024L: w sali | W cyklu 2025L: w sali i w terenie |
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UO_1 - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
• aktywny udział w zajęciach
• zaliczenie pisemne
Dopuszczalna jedna usprawiedliwiona nieobecność.
Use of Artificial Intelligence (AI) Tools:
In accordance with Resolution No. 29/2025 of the Didactic Council of the Faculty of Political Science and International Studies, the use of artificial intelligence (AI) tools during this course is regulated based on the AI Assessment Scale (AIAS).
Level of allowed AI use: Level 4 – Critical Evaluation of AI-generated Content
Students are allowed to use AI tools to generate content only for specific tasks. However, all AI-generated outputs must be clearly marked and accompanied by a critical assessment of their accuracy, relevance, and biases. Students must demonstrate their own analytical and reflective input in all assignments.
Permitted uses may include:
Using AI to draft selected parts of a written assignment (with proper citation).
Comparing AI-generated and human-written texts.
Critically evaluating AI-generated content for reliability and bias.
Integrating AI content into broader projects with student-led synthesis.
Important rules:
Any use of AI must be disclosed.
All AI-generated content must be cited in footnotes and acknowledged in the declaration.
Failure to comply with these rules will be treated as a breach of academic integrity.
Students are encouraged to develop their digital and AI literacy by engaging critically with AI tools, while maintaining the standards of academic honesty, autonomy, and ethical responsibility.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura zostanie studentom udostępniona na zajęciach. Literatura do zajęć może być zmieniana, aktualizowana w trakcie semestru.
|
W cyklu 2024L:
Literatura zostanie studentom udostępniona na zajęciach. |
W cyklu 2025L:
jak wyżej |
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
Nie dotyczy |
W cyklu 2025L:
jak wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: