Metody badań jakościowych 1600-SZD-N-MBJ-BPA
- https://classroom.google.com/w/MTk0MjYwOTY3ODla/t/all
- https://classroom.google.com/c/NjM4MDY4NTQ3NzQ1 (w cyklu 2023L)
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, warianty case studies i jakościowych badań porównawczych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto, doktoranci szczegółowo poznają następujące metody badawcze: metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja; analiza tematyczna i jakościowa analiza treści, a w tym indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce, krytyczna analiza dyskursu, metody obserwacyjne i partycypacyjne. Doktoranci uczą się także jak pisać artykuł naukowy na podstawie jakościowych badań empirycznych.
Tematy zajęć:
1. Typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, warianty case studies i jakościowych badań porównawczych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych, jakościowa analiza treści, a w tym indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce.
Warm-up Movie: Saunder’s research onion (developed by Saunders et al in 2007.)
Omówienie notatki przygotowanej przez nauczyciela
Teksty do zajęć:
• Emmons, Cassandra and Andrew Moravcsik, “Graduate Qualitative Methods Training in Political Science: A Disciplinary Crisis,” PS: Political Science & Politics 53/2 (April 2020): 258-264.
• Mahoney, James, “After KKV. The New Methodology of Qualitative Research,” World Politics 62/1 (2010): 120-147.
• Wood, Elisabeth Jean, “The Ethical Challenges of Field Research in Conflict Zones,” Qualitative Sociology 29/3 (2006): 373-86.
• Hoover Green, Amelia, and Dara Kay Cohen, “Centering Human Subjects: The Ethics of ‘Desk Research’ on Political Violence,” Journal of Global Security Studies 6/2 (2021).
• Darnton, Christopher, “The Provenance Problem: Research Methods and Ethics in the Age of WikiLeaks,” American Political Science Review 116/3 (2022): 1110–1125.
Literatura uzupełniająca:
• Miles, M.B., Huberman, A.M. & Saldana, J. 2014. Qualitative data analysis: A methods sourcebook – Third edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
• Silverman, D. 2013. Doing Qualitative Research, London: Sage.
• W. Lawrence Newman, Basics of Social Research: Qualitative & Quantitative Approaches. Pearson New International Edition 2014.
• Earl Babbie, The Basics of Social Research. Wadsworth 2011.
• John W. Creswell, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Sage 2014.
Ćwiczenie na zajęciach:
Przygotuj notatkę/mapę myśli na temat jakościowej analizy treści:
1) indukcyjne techniki kodowania w praktyce
2) dedukcyjne techniki kodowania w praktyce
Literatura:
• The Practical Guide to Qualitative Content Analysis,
• Deductive and inductive approaches to qualitative coding,
2. Krytyczna analiza dyskursu
Warm-up Movie: Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.
• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9
• Yaser Khajavi and Alireza Rasti (2020) A discourse analytic investigation into politicians’ use of rhetorical and persuasive strategies: The case of US election speeches, Cogent Arts & Humanities 7(1), 1-15, DOI: https://doi.org/10.1080/23311983.2020.1740051
3. Krytyczna analiza dyskursu
Warm-up Movie: Bacchi's view of public policy,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.
• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9
• Alice Tawell & Gillean McCluskey (2022) Utilising Bacchi's what's the problem represented to be? (WPR) approach to analyse national school exclusion policy in England and Scotland: a worked example, International Journal of Research & Method in Education, 45:2, 137-149, DOI: 10.1080/1743727X.2021.1976750
• Price, Richard, “A Genealogy of the Chemical Weapons Taboo,” International Organization 49/1 (1995): 73-103.
Literatura uzupełniająca:
• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education.
• Andersen, N. (2003). Discursive Analytical Strategies. Bristol: Policy Press.
4. Analiza tematyczna
Warm-up Movie: Thematic Analysis in Qualitative Research,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.
• Herzog, C., Handke, C., Hitters, E. (2019). Analyzing Talk and Text II: Thematic Analysis. In: Van den Bulck, H., Puppis, M., Donders, K., Van Audenhove, L. (eds) The Palgrave Handbook of Methods for Media Policy Research. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16065-4_22
• Botterill, L., & Lewis, N. (2023). Thematic analysis using the Schwartz values theory: Exploring the use of values appeals in persuasive speech during COVID-19 in Australia. European Political Science Review, 15(1), 136-144. doi:10.1017/S1755773922000509
Literatura uzupełniająca:
• Clarke, V., & Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. London: SAGE Publications.
5. Studium przypadku
Warm-up Movies: Types of Case Study. Part 1 of 3 on Case Studies, Planning a Case Study. Part 2 of 3 on Case Studies,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• George, Alexander and Andrew Bennett, Case Studies and Theory Development in the Social Sciences (Cambridge, MA: MIT Press, 2005) – Chapters 1, 4-5.
• Blattman, Christopher, “Children and War: How ‘Soft’ Research Can Answer the Hard Questions in Political Science,” Perspectives on Politics 10/2 (2012): 403-413.
• Bakke, Kristin, “Copying and Learning from Outsiders? Assessing Diffusion from Transnational Insurgents in the Chechen Wars,” in Jeffrey T. Checkel, Editor, Transnational Dynamics of Civil War (Cambridge: Cambridge University Press, 2013) - Chapter 2
Literatura uzupełniająca:
• Gerring, John, Case Study Research: Principles and Practices, Second Edition (Cambridge: Cambridge University Press, 2017) – Chapters 1-3, 5, 7-8, 11.
6. Metody obserwacyjne i partycypacyjne
Warm-up Movies: 2.2 Participant Observation | Qualitative Methods, Participatory Action Research
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Philip Balsiger and Alexandre Lambelet, (2014) 7 Participant Observation [In:] Donatella della Porta (ed.) Methodological Practices in Social Movement Research, Oxford University Press.
• Gillespie, A., & Michelson, M. R. (2011). Participant Observation and the Political Scientist: Possibilities, Priorities, and Practicalities. PS: Political Science and Politics, 44(2), 261–265. http://www.jstor.org/stable/41319906
• Kiran Cunningham and Lillian Muyomba-Tamale (2022), 30 Action Research. In: Selen A. Ercan (ed.) et al., Research Methods in Deliberative Democracy, Oxford University Press.
Literatura uzupełniająca:
• Alice McIntyre, Participatory Action Research (2008, SAGE Publications).
7. Jakościowe badania porównawcze
Warm-up Movies: Comparative Historical Analysis by Marcus Kreuzer, Qualitative Comparative Analysis (QCA): Principles and Application
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Mahoney, James and Kathleen Thelen, Editors, Advances in Comparative Historical Analysis (Cambridge: Cambridge University Press, 2015) – Chapters 1, 6, 8, 9.
• Gibson, Christopher, Movement-driven Development: The Politics of Health and Democracy in Brazil (Stanford, CA: Stanford University Press, 2019) – Chapters 1, 4.
• Toshkov, D., Research Design in Political Science, (Palgrave, 2016) – Chapter 9. QCA
8. Metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja
Warm-up Movie: Grounded theory,
Teksty do zajęć (praca w grupie/dyskusja na podstawie notatek/map myśli studentów na podstawie tekstów):
• Kathy Charmaz (2019) Grounded Theory. In: lan Bryman, Tim Liao, Michael Lewis-Beck (Eds.), The Sage encyclopedia of social science research methods, SAGE Publications.
• Brittney Becker, Götz Kaufmann (Ed.) (2012), The Grounded Theory Method and its uses for political science, Series of Papers: Methods of Field Research. https://refubium.fu-berlin.de/bitstream/handle/fub188/19260/Becker_GTM_Political_Science.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Dylan J. Swift, A GROUNDED THEORY APPROACH TO ANALYZING POLITICAL NARRATIVES, https://core.ac.uk/download/pdf/216048876.pdf
Literatura uzupełniająca:
• Antony Bryant, Kathy Charmaz (2019), The SAGE Handbook Of Current Developments In Grounded Theory, SAGE Publications.
• Antony Bryant, Kathy Charmaz (2007), The SAGE Handbook of Grounded Theory, SAGE Publications.
• Kapiszewski, Diana, Lauren MacLean and Benjamin Read, Field Research in Political Science: Practices and Principles (Cambridge: Cambridge University Press, 2015) – Chapters 1, 3, 4, 7.
• Geertz, Clifford, “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture,” in The Interpretation of Cultures (NY: Basic Books, 1973) – Chapter 1.
• Schatz, Edward, “Introduction: Ethnographic Immersion and the Study of Politics,” in Edward Schatz, Editor, Political Ethnography: What Immersion Contributes to the Study of Power (Chicago: University of Chicago Press, 2009) – Introduction.
• Gusterson, Hugh, “Ethnographic Research,” in Audie Klotz and Deepa Prakash, Editors, Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide (NY: Palgrave Macmillan, 2008) – Chapter 7.
• Wood, Elisabeth Jean, “Ethnographic Research in the Shadow of Civil War,” in Insurgent Collective Action and Civil War in El Salvador (New York: Cambridge University Press, 2003) – Chapter 2.
• Fujii, Lee Ann, “Five Stories of Accidental Ethnography: Turning Unplanned Moments in the Field into Data,” Qualitative Research 15/4 (2015): 525–39.
PRACA ZALICZENIOWA:
• Przygotuj artykuł naukowy (artykuł recenzyjny) na około 3000 słów, w którym krytycznie omówisz wybraną metodę badań jakościowych, przybliżoną na zajęciach.
Writing a Research Paper
Six Simple Steps for Writing a Research Paper Paper
How to Write a Research Paper | A Beginner's Guide
A general guide on how to conduct and write a literature review
W cyklu 2023L:
Tematy zajęć: 2. Krytyczna analiza dyskursu Literatura uzupełniająca: 4. Analiza tematyczna 5. Studium przypadku 6. Metody obserwacyjne i partycypacyjne 7. Jakościowe badania porównawcze 8. Metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja PRACA ZALICZENIOWA: |
W cyklu 2024L:
Tematy zajęć: 2. Krytyczna analiza dyskursu 3. Krytyczna analiza dyskursu Literatura uzupełniająca: 4. Analiza tematyczna 5. Studium przypadku 6. Metody obserwacyjne i partycypacyjne 7. Jakościowe badania porównawcze 8. Metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja PRACA ZALICZENIOWA: Writing a Research Paper |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_3 - metodologię badań naukowych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UO_1 - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
• aktywny udział w zajęciach
• zaliczenie pisemne
Dopuszczalna jedna usprawiedliwiona nieobecność.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura zostanie studentom udostępniona na zajęciach.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nie dotyczy |
W cyklu 2024L:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: