Metodologia badań ilościowych w pedagogice 1600-SZD-N-MBI-PED
Celem przedmiotu jest opanowanie zaawansowanych metod analiz statystycznych wykorzystywanych w pedagogice. Analiza danych będzie prowadzona przy użyciu pakietów: SPSS, Mplus.
W szczególności Doktoranci nauczą się:
1. Najczęściej wykorzystywanych analiz regresji.
2. Analizy czynnikowej (eksploracyjnej i konfirmacyjnej)
3. Konstruowania modeli strukturalnych (mediacyjnych i moderacyjnych).
4. Modelowania krzywych wzrostu.
5. Modele wielopoziomowe.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_02 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
Umiejętności: Potrafi
UW_01 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_02 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
Społeczne kompetencje: Jest gotów do:
KK_01 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Nie istnieją wstępne kryteria, umożliwiające uczestnictwo w zajęciach. Uczestnicy mogą być nieobecni w czasie jednych zajęć.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
- obecność na zajęciach
- aktywność w czasie zajęć
- rozwiązywanie zadań, proponowanych w czasie zajęć
- zaliczenie testu końcowego
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Test – rozwiązywanie zadań statystycznych
Kryteria oceniania:
Aby zaliczyć końcowy test, uczestnicy muszą otrzymać co najmniej 51% możliwych punktów z testu.
Literatura
Pallant J. (2020). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Routlede.
Przykłady artykułów naukowych, pokazujących różne problemy statystyczne i ich rozwiązania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: