Jakościowe badania organizacji: projektowanie, zbieranie, analiza i interpretacja danych 1600-SZD-N-JBO-ZJ
Podczas kursu zostaną poruszone następujące tematy:
- możliwości I ograniczenia wykorzystania metod jakościowych w badaniach organizacji,
- paradygmaty I szkoły badan jakościowych
- definiowanie problemów badawczych w projektach jakościowych,
- projektowanie badań jakościowych,
- rodzaje danych i sposoby wykorzystywane do ich pozyskiwania,
- wybrane metody analizy i interpretacji danych w badaniach jakościowych,
- podejścia do pisania tekstów opartych na badaniach jakościowych,
- pułapki i wyzwania związane z projektowaniem i prowadzeniem badań jakościowych,
- Ocena jakości badan. Etyczne uwarunkowania badań jakościowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WG_3 - metodologię badań naukowych
WG_4 - wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu
WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - Dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UW_3 - Transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Wymagana jest aktywna obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie wyjaśnione nieobecności.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Zaliczenie przedmiotu mogą uzyskać osoby, które:
a) brały aktywny udział w pracach wykonywanych podczas zajęć,
b) przygotowały (pisemnie) i zaprezentowały indywidualny projekt końcowy.
W przypadku niezaliczenia przedmiotu w wyznaczonym terminie odbędzie się zaliczenie poprawkowe mające formę pisemnego testu.
metody weryfikacji efektów uczenia się
Zaliczenie pisemne (projekt końcowy)
kryteria oceniania
Oceniona jest jakość pracy podczas zajęć I jakość projektu końcowego; pod uwagę brane są: zgodność z wymogami formalnymi, poprawność merytoryczna, wykorzystanie dobrych praktyk zaprezentowanych podczas kursu, zgodność ze standardami etycznymi, zademonstrowana biegłość w zakresie metod wykorzystanych w projekcie.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lektura podstawowa dla zajęć w języku polskim:
Glinka, B. & Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: PWE.
Lektury uzupełniające:
Flick, U. (2023) An introduction to qualitative research. SAGE Publications.
Ciesielska, M.& Jemielniak, D. (eds.) (2018). Qualitative Methodologies in Organization Studies. Palgrave Macmillan (vol 1 I 2).
Ravitch, S.M. & Cark, N.M (2021). Qualitative research. Bridging the conceptual, theoretical, and Methodological. SAGE Publications.
Dodatkowo uczestnicy otrzymają listę artykułów: a) opisujących badania jakościowe; b) pokazujących wykorzystanie badań jakościowych w różnych obszarach badań organizacji/nauk o zarządzaniu i jakości.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: