Historia myśli pedagogicznej 1600-SZD-N-HMP-PED
Zajęcia w formie konwersatorium zapoznają doktoranta Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UW z dziejami wychowania i myśli pedagogicznej w ujęciu chronologicznym.
Doktoranci prezentują podstawowe formy i organizację wychowania na wybranych przykładach – w szczególności związanych z podjętym tematem pracy doktorskiej. Mają kształtować u doktoranta pogłębionego analitycznego myślenia humanistycznego i pedagogicznego, zapoznawać z krytyką różnych typów źródeł. Ponadto rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i samodzielnego, krytycznego ustosunkowywania się do współczesnych zjawisk edukacyjnych w Polsce i w Europie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WG_01 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
WK_02 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
Umiejętności: Potrafi
UW_01 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań naukowychUW_02 - Dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UW_02 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
Społeczne kompetencje: Jest gotów do:
KK_01 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
KK_02 - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej
KK_03 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Dopuszczone są dwie nieobecności. Zaliczenie polega na przygotowaniu pod kierunkiem prowadzącego jednej prezentacji podczas jednych zajęć.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Prezentacja podczas zajęć połączona z czynnym uczestnictwem w dyskusji.
metody weryfikacji efektów uczenia się: Esej z prezentacji podczas zajęć połączony z czynnym uczestnictwem w dyskusji.
Kryteria oceniania
Poziom merytoryczny i formalny prezentacji (układ treści, bibliografia), udział w dyskusji.
Literatura
1. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, ed. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, vol. 1, 2, 3/1, 3/2.
2. K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
3. Historia wychowania, ed. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1965-1967, t. 1-2.
4. S. Litak, Historia wychowania, Kraków 2004, t. 1.
5. J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Kraków 2005, t. 2.
6. S. Kot, Historia wychowania, Warszawa 1994, t. 1-2.
7. Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku - między tradycją a innowacją, eds. I. Szybiak, A. Fijałkowski, J. Kamińska, Warszawa 2010.
8. Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, ed. Ch. Berg, vol. 1-6, München 1987-2005.
9. Handbuch der deutschen Reformbewegungen: 1880-1933, eds. D. Kerbs, J. Reulecke, Wuppertal 1998.
10. Transnationalism, gender and the history of education, eds. D. Raftery, M. Clarke, London-New York 2017.
11. A History of Western Education, ed. J. Bowen, t. 1-3, London 2003.
12. Literacy and Social Development in the West: a Reader, ed. H.J. Graff, Cambridge 1981.
13. History of Education: Major Themes, ed. R. Lowe, t. 1-4, London 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: