Historia myśli międzynarodowej 1600-SZD-N-HM-SM
Kurs jest próbą przeglądu i przedstawienia najbardziej znanych koncepcji składających się na historię myśli międzynarodowej. Ma on na celu zapoznanie studentów z niektórymi z najważniejszych teoretyków teorii stosunków międzynarodowych, przedstawienie pochodzenia, natury i zastosowań myśli w polityce międzynarodowej i ekonomii. Program będzie koncentrował się na interakcjach (stosunkach) międzynarodowych oraz kontekstach społecznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych, w których mają one miejsce.
Tydzień 1
Wprowadzenie do historii myśli międzynarodowej:
- Realizm empiryczny;
- Uniwersalny porządek moralny;
- Szkoła historyczna
Lektura:
Boucher D., s. 29-44.
Tydzień 2
Prymat natury w myśli o stosunkach międzynarodowych – realizm empiryczny:
- Grecja klasyczna; początki cywilizacji europejskiej
- Wojna peloponeska Tukidydesa
Lektura:
Boucher D., s. 47-89. Brown C. i inni, s. 34-61
Tydzień 3
Prymat interesu – realizm empiryczny:
- Machiavelli, natura ludzka i przykład Rzymu
Lektura:
Boucher D., s. 90-113.
Brown C. i inni, s. 257-269.
Tydzień 4
Prymat interesu – realizm empiryczny:
- Filozofia polityczna Hobbesa
Lektura:
Boucher D., s. 145-167
Brown C. i inni, s. 335-341.
Tydzień 5
Uniwersalny porządek moralny – Myśl starożytna i średniowieczna
- Priorytet prawa i moralności: Grecy i stoicy
- Przyczyny i natura prowadzenia wojny
Lektura:
Boucher D., s. 170-223.
Brown C. i inni, s. 83-86, 213-221.
Tydzień 6-7
Uniwersalny porządek moralny – Locke, Vattel, Kant
- Priorytet prawa i moralności: Grecy i stoicy
- Przyczyny i prowadzenie wojny
Lektura:
Boucher D., s. 255-289.
Brown C. i inni, s. 428-457.
Tydzień 8
Szkoła historyczna – teoria stosunków międzynarodowych Rousseau
Lektura:
Boucher D., s. 289-308.
Brown C. i inni, s. 416-428.
Tydzień 9
Historyczny rozwój stosunków międzynarodowych – Marksistowski porządek kapitalistyczny
Lektura:
Boucher D., s. 354-375
Brown C. i inni, s. 572-575.
Tydzień 10
Podsumowanie i ocena
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_01 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności: Potrafi:
UW_01 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego
identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań
o charakterze badawczym, a w szczególności:
− definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę
badawczą,
− rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
− wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_02 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_01 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk społecznych
UK_03 - inicjować debatę w obrębie nauk społecznych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_01 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
KK_03 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
• zakłada się, że studenci będą uczestniczyć we wszystkich zaplanowanych zajęciach,
• dozwolona liczba nieobecności: 2
• przygotowanie projektu/prezentacji
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie na podstawie pisemnej opinii koordynatora/koordynatorów przedmiotu
• Aby zaliczyć zajęcia, studenci muszą wykazać, że osiągnęli określone rezultaty uczenia się określone w sylabusie.
• Studenci muszą uzyskać ocenę minimalną 28/50 punktów.
Metody weryfikacji efektów uczenia się
• Quizy i krótkie testy;
• Oceny wzajemne studentów;
• Samoocena;
• Ocena projektu / wystąpienia
• Rozmowa ewaluacyjna
Kryteria oceniania
Student będzie oceniany na podstawie jego aktywności podczas każdych zajęć. Ocena końcowa zostanie ustalona jako łączna ocena ze wszystkich spotkań i przygotowanego projektu/prezentacji.
Literatura
• David Boucher, Political Theories of International Relations: from Thucydides to the Present, Oxford University Press 1988
• Chris Brown, Terry Nardin, Nicholas Rengger, International Relations in Political Thought: Texts from the Ancient Greeks to the First World War, Cambridge University Press 2002,
• Lucian Ashworth, A History of International Thought: From the Origins of the Modern State to Academic International Relations, Routledge 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: