Dydaktyka Szkoły Wyższej 1600-SZD-N-DSW
Kurs wprowadzający w najważniejsze zagadnienia pedagogiki szkoły wyższej, zwłaszcza dotyczące procesu dydaktycznego. Stanowi omówienie działalności nauczyciela akademickiego, z podkreśleniem swoistości pracy w uniwersytecie.
Zajęcia poświęcone najważniejszym dydaktycznym aspektom pracy nauczyciela akademickiego. Szczególną uwagę skupiają na wykładzie oraz seminarium jako formach organizacji procesu kształcenia, a także na lekturze tekstu, która zwłaszcza w dyscyplinach humanistycznych stanowi istotny element nauczania i uczenia się. Wśród innych istotnych zagadnień poruszanych w trakcie wykładu znajdują się: swoistość zawodu nauczyciela; tradycje pedagogiczne a szkoła wyższa; uniwersytet a szkoła; cele i zadania kształcenia akademickiego; efekty uczenia się a projektowanie procesu kształcenia; nauczanie i uczenie się w uniwersytecie; organizacja procesu dydaktycznego; aktywizujące formy nauczania; ocenianie i różne jego formy oraz funkcje; myślenie krytyczne a proces kształcenia; nauczanie a innowacyjność; wykorzystanie nowoczesnych technik kształcenia (w tym e-learning); umiędzynarodowienie w procesie dydaktycznym; edukacja a proces badawczy; samokształcenie nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności: Potrafi:
UU_1 - Samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób
UU_2 - Planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Wymagana jest obecność na wykładzie. Dopuszczalna jest jedna nieobecność; należy ustalić z prowadzącym formę uzupełnienia wiadomości z wykładu.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): krótka praca pisemna na ostatnim wykładzie.
metody weryfikacji efektów uczenia się: zaliczenie pisemne: systematycznie na zajęciach oraz test końcowy.
kryteria oceniania: jakość wypowiedzi/refleksji przedstawionych w teście końcowym
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• S. Bailin, Critical and Creative Thinking, in: Philosophy of Education. Introductory Readings, ed. W. Hare and J. P. Portelli, Detselig Enterprises Ltd., Calgary, Alberta, Canada 2001, pp. 153-176.
• G. Biesta, The Beautiful Risk of Education, Routledge, London and New York 2016.
• D. Carr, Curriculum: process, product and appraisal, in: D. Carr, Making Sense of Education. An introduction to the philosophy and theory of education and teaching, RoutledgeFalmer, London and New York 2003, p. 148-164.
• W. Carr, What is an educational practice?, in: W. Carr, For Education. Towards Critical Educational Inquiry, Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 1998, pp. 60-73.
• S. Collini, What Are Universities For?, Penguin Books, London 2012.
• M. Hand, What Should Go on the Curriculum? in: The Philosophy of Education. An Introduction, ed. R. Bailey, Continuum, London, New York 2010
• P. Hogan, The New Significance of Learning. Imagination’s heartwork, Routledge, London and New York 2010.
• D. Muijs , D. Reynolds, Effective Teaching. Evidence and Practice, Sage Publications, London 2011.
• M. Oakeshott, A Place of Learning. w: The Voice of Liberal Learning, Liberty Fund, Indianapolis 2001, pp. 1-34.
• B. Readings, Uniwersytet w ruinie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.
• R. Smith, University Futures, „Journal of Philosophy of Education” 2012, no. 4 vol. 46, s. 649-662.
• K. Smith, Teachers as Self-directed Learners. Active Positioning through Professional Learning, Springer, Singapore 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: