Dydaktyka w dyscyplinie nauki prawne 1600-SZD-N-DD-PR
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestniczących doktorantów z metodami nauczania prawa, poprzez omówienie naukowej natury prawa, wielości i dynamiki zmieniających się poglądów na ten temat, różnic między prawem w teorii i praktyce, wyzwań współczesności (takich jak e-learning, globalizacja, internacjonalizacja obrotu prawnego), a także przedstawienie najczęściej stosowanych metod, w tym ich krytyki.
Podczas zajęć zostaną zaprezentowane przykłady zastosowania analizowanych metod, ich ocena przez uczestników oraz doświadczonych wykładowców, problem interdyscyplinarności w odniesieniu do nauk prawnych, a także przeanalizowana literatura poświęcona metodom: formalno-dogmatycznej, empirycznej, historycznej, porównawczej i ekonomicznej analizie metod prawa (law & economics). Ponadto omówione zostaną wybrane przez wykładowcę studia przypadków (case studies).
Podczas dyskusji uczestnicy i wykładowcy wymienią się również przemyśleniami i doświadczeniami na temat specyfiki polskich studiów prawniczych, ich porównania na tle rozwiązań zagranicznych, a także omówione krajowe realia akademickie i etyka uniwersytecka.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej
Umiejętności: Potrafi:
UK_1 - Komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
UK_2 - Upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych
UK_3 - Inicjować debatę
UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym
UU_1 – Samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób
UU_2 - Planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
- maksymalnie 2 nieobecności (obecność weryfikowana w trakcie zajęć),
- udział w dyskusji.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
- obecność w trakcie zajęć (wymóg formalny),
- udział w dyskusji.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: pisemny sprawdzian/praca pisemna
- brak.
Kryteria oceniania
- poprawność formułowanych wniosków i tez,
- udział w dyskusji,
- odpowiedź na pytania uczestników zajęć oraz prowadzącego wraz z ich uargumentowaniem.
Literatura
- C.A. Pedrioli, Constructing Modern-Day U.S. Legal Education with Rhetoric: Langdell, Ames, and the Scholar Model of the Law Professor Persona, Rutgers Law Review, 55/2013,
- H. T. Edwards, The Growing Disjunction Between Legal Education and the Legal Profession, 91 Michigan Law Review 34/1992,
- C. C. Langdell, Teaching Law As a Science, American Law Review, 123-124/1887,
- J. H. Schlegel, Between the Harvard Founders and the American Legal Realists: The Professionalization of the American Law Professor, Legal Education, 314-15/1985,
- Z. Ziembiński, Podstawowe problemy prawoznawstwa, Warszawa 1980,
- H. Izdebski, Ile jest nauki w nauce?, Warszawa 2018,
- B. Brożek, J. Stelmach, Metody prawnicze. Logika - analiza - argumentacja – hermeneutyka, Warszawa 2006,
- D. van Kędzierski, Metodologia i paradygmat polskich szczegółowych nauk prawnych, „Transformacje Prawa Prywatnego”, 3/2018,
- S. Ehrlich, O tak zwanej dogmatyce prawa (pismo polemiczne z zakresu metodologii prawa) [w:] S. Ehrlich (red.), Studia z teorii prawa, Warszawa 1965,
- J. Stelmach, Pozytywistyczne mity metody prawniczej, „Forum Prawnicze”, czerwiec 2012,
- W. Cyrul, J. Stelmach, Niedokończony projekt, czyli sporu o reformę szkolnictwa wyższego ciąg dalszy, „Krytyka Prawa”, 2/2018,
- K. Opałek, Problemy „wewnętrznej” i „zewnętrznej” integracji nauk prawnych, Krakowskie Studia Prawnicze, 1–2/1968,
- K. Osajda [w:] Interdyscyplinarność z perspektywy młodych badaczy, „Nauka”, 4/2015,
- A. Podgórecki, Zarys socjologii prawa, Warszawa 1971,
- R. Pound, Law in Books and Law in Action, American Law Review, 12/1910.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: