Advanced Macroeconomics 1600-SZD-N-AMa-EF
Kurs zagłębia się w rdzeń teorii wzrostu gospodarczego, analizując zarówno klasyczne, jak i współczesne modele, które ukształtowały nasze rozumienie rozwoju. Studenci krytycznie przeanalizują mechanizmy modeli Solowa-Swana, Ramseya-Cassa-Koopmansa, oraz wzrostu endogenicznego – każdy z nich oparty na koncepcji dynamicznej równowagi ogólnej w stanie ustalonym – oceniając ich założenia, implikacje polityczne oraz trafność empiryczną. Następnie rozszerzymy analizę na modele nakładających się pokoleń (OLG), które wprowadzają heterogeniczność w cyklu życia agentów i pozwalają na bardziej szczegółowe spojrzenie na międzypokoleniowe transfery oraz akumulację kapitału.
Nacisk położony jest na krytyczną ocenę tych modeli: jakie były intencje ich autorów, gdzie teorie te się sprawdzają, a gdzie zawodzą? Program zachęca studentów do konfrontacji zarówno z praktycznymi wyzwaniami stosowania tych modeli do rzeczywistych danych, jak i z filozoficznymi pytaniami o naturę postępu, nierówności i zrównoważonego rozwoju. Łącząc rygor teoretyczny z zastosowaniami empirycznymi i refleksją filozoficzną, kurs ma na celu wyposażenie studentów w narzędzia nie tylko do zrozumienia, ale i krytycznej analizy modeli dominujących we współczesnej makroekonomii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_3 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji
WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - Dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej
KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny
KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu 80% obecności
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) by zaliczyć kurs, studenci muszą wykazać się głębokim i krytycznym zaangażowaniem zarówno w teoretyczne ramy analityczne, jak i dowody empiryczne dotyczące modeli wzrostu gospodarczego oraz modeli nakładających się pokoleń. Aktywny udział w dyskusjach i debatach jest kluczowy, ponieważ kurs w dużej mierze opiera się na krytycznej analizie założeń modeli oraz ich rzeczywistych implikacji.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Egzamin ustny.
Kryteria oceniania Skuteczne będzie wyznaczone zdolnością do głębokiego zaangażowania się w materiał, samodzielnego myślenia oraz przedstawiania dobrze uzasadnionych krytycznych analiz, które wykazują solidne zrozumienie zarówno mechaniki, jak i szerszych implikacji modeli makroekonomicznych.
Literatura
brak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: