Technika mowy 1600-SZD-ID-TM
Celem realizowanych zagdanień jest doskonalenie emisji głosu i techniki mowy, z uwzględnieniem wystąpień publicznych. Szczegółowe cele zajęć to: uświadomienie, na czym polega dobre mówienie (pozycja ciała, oddech, głos, dykcja), zapoznanie uczestników z ćwiczeniami utrwalającymi prawidłowe mówienie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z
nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę; Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Obecność obowiązkowa. Możliwa jedna nieobecność usprawiedliwiona.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Zaliczenie na podstawie zaangażowania na zajęciach oraz pracy zaliczeniowej na zakończenie semestru – wygłoszenie przygotowanego samodzielnie wystąpienia.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Cząstkowe zaliczenia ćwiczeń wykonywanych na zajęciach.
Kryteria oceniania: Poprawność wykonania ćwiczeń.
Literatura
1. Bednarek D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005 // Bloch J., Mów swobodnie i z uśmiechem. Trening logopedyczny, Warszawa 2025 // 3. Gorzechowski K., Fizjoterapia stomatologiczna, Białystok 2024 // 4. Kotlarczyk M., Sztuka żywego słowa, Lublin 2010 // 5. Logopedia artystyczna, red. Kamińska B., Milewski S., Gdańsk 2016 // 6. Miller J., Autoterapia oddechowa. Teoria i praktyka fizycznej i emocjonalnej wytrzymałości, Łódź 2025 // 7. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2004 // 8. Płusajska-Otto A., Podręcznik pracy głosem, Łódź 2017 // 9. Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011 // 10. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 // 11. Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: