Transformacja cyfrowa gospodarki i społeczeństwa w erze Generatywnej AI 1600-SZD-ID-TCGS
Zajęcia koncentrują się na kompleksowym przedstawieniu transformacji cyfrowej gospodarki i społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem procesów datafikacji, algorytmizacji oraz platformizacji. Omówione zostaną mechanizmy, które pozwalają firmom i instytucjom generować wartość ekonomiczną z danych, które są kluczowym zasobem współczesnych gospodarek.Datafikacja to proces przekształcania różnych aspektów życia gospodarczego, społecznego i indywidualnego w dane, które następnie są poddawane analizie i wykorzystywane w podejmowaniu decyzji oraz kreowaniu strategii biznesowych. Proces ten obejmuje etapy ekstrakcji, strukturyzacji, integracji oraz analizy danych, a jego rezultaty są stosowane w praktyce zarządczej i automatyzacji działań organizacyjnych. Algorytmizacja jest mechanizmem umożliwiającym przetwarzanie danych w wartościowe informacje, które są kluczowe w podejmowaniu decyzji i optymalizacji procesów. Zagadnienie obejmuje algorytmy uczenia maszynowego (ML), uczenia głębokiego (DL), przetwarzania języka naturalnego (NLP) oraz najnowsze osiągnięcia w dziedzinie Generatywnej AI (GenAI), takie jak modele językowe typu GPT. Uczestnicy poznają nowe możliwości zastosowania GenAI w automatyzacji procesów, generowaniu treści oraz wspieraniu innowacji biznesowych. Platformizacja to proces rozwoju i ekspansji platform cyfrowych, które stają się kluczową infrastrukturą gospodarki cyfrowej. Omawiany będzie wpływ platform na relacje rynkowe, konkurencyjność przedsiębiorstw oraz nowe modele biznesowe bazujące na danych i algorytmach.Zajęcia uwzględnią także najnowsze trendy wynikające z rozwoju GenAI, w tym potencjalne scenariusze transformacji sektorów gospodarki i społeczeństwa wynikające z zastosowań tej technologii. Uczestnicy zostaną zapoznani z praktycznymi przykładami zastosowań GenAI, takimi jak automatyzacja procesów kreatywnych, inteligentne systemy rekomendacji, dynamiczne zarządzanie relacjami z klientami oraz generowanie wartości poprzez nowe formy usług cyfrowych. Dzięki połączeniu teorii przedstawionej w podręczniku oraz analizy bieżących trendów technologicznych, zajęcia zapewnią uczestnikom kompleksową wiedzę potrzebną do skutecznego funkcjonowania i podejmowania strategicznych decyzji w gospodarce cyfrowej. Zajęcia będą miały jasno określoną strukturę. Studenci najpierw zapoznają się samodzielnie z treścią kolejnych rozdziałów podręcznika „The Economics of Digital Transformation” autorstwa Katarzyny Śledziewskiej i Renaty Włoch. Następnie, podczas spotkań, treści te będą dyskutowane, analizowane oraz poddawane krytycznej ocenie w grupie.Dodatkowym elementem zajęć będzie praktyczne zadanie dla studentów: przygotowanie prezentacji ilustrującej, w jaki sposób datafikacja, algorytmizacja lub platformizacja wpływają na obszary związane z ich dyscyplinami naukowymi lub zainteresowaniami zawodowymi. Studenci przedstawią przygotowane prezentacje na forum grupy, co pozwoli na wymianę perspektyw oraz pogłębienie zrozumienia praktycznych konsekwencji transformacji cyfrowej w różnych dziedzinach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Knowledge | The graduate knows and understands:
WG_02 - the main development trends in the disciplines of the social sciences in which the education is provided
Skills | The graduate is able to:
UW_01 – make use of knowledge from various fields of science, in particular the social sciences in order to creatively identify, formulate and innovatively
solve complex problems or perform tasks of a research nature, and in particular to: define the purpose and object of scientific research in the field of
the social sciences, formulate a research hypothesis; develop research methods, techniques and tools and apply them creatively; make inferences based on scientific findings
UK_04 - participating in scientific discourse in the field of the social sciences
Social competences | The graduate is ready to
KK_01 - critically evaluating achievements within a given scientific discipline in the field of the social sciences
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Wymagania wobec studentów obejmują regularne uczestnictwo w zajęciach oraz systematyczne przygotowanie się do nich poprzez samodzielną lekturę kolejnych rozdziałów podręcznika. Studenci są zobowiązani aktywnie uczestniczyć w dyskusjach podczas spotkań oraz przygotować i wygłosić prezentację na temat wpływu procesów datafikacji, algorytmizacji lub platformizacji w wybranej przez siebie dziedzinie. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz zaangażowanie w prowadzone działania dydaktyczne.W przypadku nieuzyskania
zaliczenia w pierwszym terminie, student jest zobowiązany do przygotowania dodatkowej prezentacji i jej wygłoszenia, a także przystąpienia do egzaminu ustnego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach oraz w podręczniku. Liczba dopuszczalnych nieobecności: 1
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Zaliczenie zajęć opiera się na dwóch kluczowych elementach: aktywnym uczestnictwie w zajęciach, obejmującym regularne przygotowanie się do dyskusji oraz aktywny udział w analizie omawianych zagadnień, oraz na przygotowaniu i wygłoszeniu przez studenta prezentacji dotyczącej wpływu procesów datafikacji, algorytmizacji lub platformizacji na wybraną dziedzinę.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez ocenę jakości i stopnia merytorycznego zaangażowania studentów w prowadzone dyskusje oraz poprzez ocenę przygotowanych przez nich prezentacji. W przypadku prezentacji, pod uwagę brana będzie zarówno poprawność merytoryczna, umiejętność krytycznej analizy omawianych zagadnień, jasność i logiczna struktura przekazu, jak również umiejętność powiązania przedstawianych treści z zagadnieniami omawianymi na zajęciach i w podręczniku. Dodatkowym kryterium oceny będzie zdolność studentów do przedstawiania argumentów oraz adekwatność używanych przykładów i odniesień do literatury. W przypadku konieczności poprawkowej formy zaliczenia, efekty uczenia się będą dodatkowo weryfikowane za pomocą egzaminu ustnego
Kryteria oceniania: Kryteria uczenia się obejmują przede wszystkim rozumienie kluczowych pojęć związanych z transformacją cyfrową, w szczególności procesów datafikacji, algorytmizacji i platformizacji oraz umiejętność ich krytycznej analizy. Studenci powinni wykazywać się zdolnością do zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej do analizy praktycznych przykładów oraz identyfikacji konsekwencji tych procesów w wybranych dziedzinach społecznych i gospodarczych. Ważnym kryterium jest także umiejętność samodzielnego formułowania i prezentowania spostrzeżeń i argumentów, opartych na literaturze przedmiotu oraz dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć. Ponadto oceniana będzie aktywność i zaangażowanie studentów podczas zajęć, ich przygotowanie do dyskusji oraz umiejętność współpracy w grupie i skutecznej komunikacji własnych wniosków.
Literatura
Śledziewska, K., Włoch, R. (2021). The Economics of Digital Transformation. The Disruption of Markets, Production, Consumption, and Work. Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: