Logika dla doktorantów SDNS 1600-SZD-ID-SA
Kurs dostarcza uczestnikom narzędzi potrzebnych do prowadzenia rzetelnych argumentacji i debat na gruncie naukowym, a także w szerzej rozumianej społecznej przestrzeni wymiany myśli. Na bazie koncepcji z zakresu pragmatyki logicznej oraz najprostszych narzędzi formalnych przedstawione zostaną metody:
[a] formalnej analizy wszelkiego rodzaju argumentacji tj. wyodrębniania przesłanek i wniosku, identyfikowania błędów logicznych w argumentacji, a tym samym tworzenia własnych argumentów pozbawionych takich defektów;
[b] rozpoznawania najczęściej pojawiających się w debacie naukowej i publicznej chwytów erystycznych - zarówno uczciwych, jak i nieuczciwych;
[c] oceniania mocy pragmatycznej różnych rodzajów argumentów;
[d] wyboru odpowiedniego rodzaju argumentów dla określonego rodzaju debaty;
[e] krytycznej analizy wszelkich treści pod kątem ich poprawności logicznej - w tym interpretowania przepisów prawa oraz rozwiązywania różnego rodzaju testów ,,rozumienia tekstu’’.
Przedmiot nakierowany jest na osiągnięcie celów praktycznych. W związku z tym ilość tzw. teorii ograniczona jest tylko do tych jej fragmentów, które mają bezpośrednie przełożenie na wymienione wyżej umiejętności. W trakcie zajęć omawiane będą autentyczne przykłady argumentacji pojawiających się w przestrzeni publicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kurs dostarcza uczestnikom narzędzi potrzebnych do prowadzenia rzetelnych argumentacji i debat na gruncie naukowym, a także w szerzej rozumianej społecznej przestrzeni wymiany myśli. Na bazie koncepcji z zakresu pragmatyki logicznej oraz najprostszych narzędzi formalnych przedstawione zostaną metody:
[a] formalnej analizy wszelkiego rodzaju argumentacji tj. wyodrębniania przesłanek i wniosku, identyfikowania błędów logicznych w argumentacji, a tym samym tworzenia własnych argumentów pozbawionych takich defektów;
[b] rozpoznawania najczęściej pojawiających się w debacie naukowej i publicznej chwytów erystycznych - zarówno uczciwych, jak i nieuczciwych;
[c] oceniania mocy pragmatycznej różnych rodzajów argumentów;
[d] wyboru odpowiedniego rodzaju argumentów dla określonego rodzaju debaty;
[e] krytycznej analizy wszelkich treści pod kątem ich poprawności logicznej - w tym interpretowania przepisów prawa oraz rozwiązywania różnego rodzaju testów ,,rozumienia tekstu’’.
Przedmiot nakierowany jest na osiągnięcie celów praktycznych. W związku z tym ilość tzw. teorii ograniczona jest tylko do tych jej fragmentów, które mają bezpośrednie przełożenie na wymienione wyżej umiejętności. W trakcie zajęć omawiane będą autentyczne przykłady argumentacji pojawiających się w przestrzeni publicznej.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalna liczba nieobecności:2
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): 30% oceny końcowej stanowi ocena aktywności podczas zajęć. 70% oceny końcowej stanowi ocena z kolokwium kończącego przedmiot.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywność podczas rozwiązywania zadań w czasie zajęć oraz kolokwium końcowe.
Kryteria oceniania: 30% oceny końcowej stanowi ocena aktywności podczas zajęć. 70% oceny końcowej stanowi ocena z kolokwium kończącego przedmiot.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Podstawę stanowią materiały udostępniane uczestnikom przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: