Rozwój teorii umysłu i jej znaczenie dla funkcjonowania dzieci 1600-SZD-ID-RTU
1. Historia badań nad teorią umysłu
2. Rozwój teorii umysłu i sposoby jej badania u dzieci
3. Uwarunkowania rozwoju teorii umysłu - indywidualne oraz środowiskowe
4. Teoria umysłu jako predyktor poznawczego i społecznego funkcjonowania dzieci
5. Znaczenie teorii umysłu dla funkcjonowania dzieci w szkole
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Oraz inne: WG_01, UW_02, UK_05
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Możliwa jedna nieobecność
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywny udział w zajęciach, czytanie tekstów naukowych i wnioskowanie na ich temat
Kryteria oceniania: Obecność, aktywne uczestnictwo
Literatura
Devine, R. T., & Hughes, C. (2014). Relations between false belief understanding and executive function in early childhood: A meta-analysis. Child Development, 85, 1777–1794. https://doi.org/10.1111/cdev.12237. Devine, R. T., & Lecce, S. (2021) (Eds.). Theory of Mind in Middle Childhood and Adolescence. Routledge. Gönültas, S., Selçuk, B., Slaughter, V., Hunter, J. A., & Ruffman, T. (2020). The capricious nature of theory of mind: Does mental state understanding depend on the characteristics of the target? Child Development, 91, e280-298. https://doi.org/10.1111/cdev.13223. Osterhaus, Ch. & Bosacki, S. L. (2022). Looking for the lighthouse: A systematic review of advanced theory-of-mind tests beyond preschool. Developmental Review, 64, 101021. Miller, S. A. (2012). Theory of Mind: Beyond the preschool years. Psychology Press. Miller, S. A. (2016). Parenting and Theory of Mind. Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: