Rewolucja Czerwonych Khmerów w świetle teorii zależności. 1600-SZD-ID-RCK
Podczas wykładu słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z analizą jedną z najbardziej radykalnych rewolucji w historii - rewolucji Czerwonych Khmerów - jej genezą, przebiegiem, kontekstem historycznym. Centralnym problemem podejmowanym podczas zajęć będzie wskazanie na empiryczne przejawy autarkicznego rozwoju; rozważenie, jakie koncepcje postrzegania zmiany społecznej z nim korespondują i w jakich sytuacjach staje się szczególnie atrakcyjny politycznie, jakie są jego zewnętrzne uwarunkowania i co stanowi o jego politycznych niepowodzeniach. Studium przypadku stanowi doskonałą ilustrację dla teorii zależności i stworzonych na jej gruncie programów społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Oraz inne: WG02 Założenia teorii zaleznosci i pokrewnych koncepcji i programów rozwoju społecznego WG02 Programy i działania Rewolucji Czerwonych Khmerów w sferze społecznej, gospodarczej i kulturalnej WG02 Krytyczne spojrzenie nakonsekwencje Rewolucji Czerwonych Khmerów i innych eksperymentów opartych na modelu nierównego rozwoju.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Nie wymagam obecności na zajęciach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): krótki test jednokrotnego wyboru po zakończeniu zajęć
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria oceniania: Uzyskanie 50% plus jedna z odpowiedzi jest warunkiem zaliczenia.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
A.W. Jelonek, Rewolucja Czerwonych Khmerów 1975-1978, Wyd. Scholar, Warszawa 1999A.
W. Jelonek, Kambodża, Wyd. Trio, Warszawa 2008, .
Ghosh, B.N (red.). Dependency Theory Revisited. Routledge 2019.
Chomsky, N., E. S. Herman. After the Cataclysm: Postwar Indochina and the Reconstruction of Imperial Ideology. Boston 1979.,
K. Coates Cambodia Now, Life in the Wake of War, New York 2005, B. Kiernan The Pol Pot Regime, Cambridge 2002,
D. Chandler A History of Cambodia, New York 2002
Haing S. Ngor, A Cambodian Odyssey (Kambodżańska odyseja), polskie wydanie Wydawnictwo Pomost 1989
W cyklu 2024L:
A.W. Jelonek, Rewolucja Czerwonych Khmerów 1975-1978, Wyd. Scholar, Warszawa 1999A. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: