Państwa pozaeuropejskie we współczesnym świecie 1600-SZD-ID-PPE
Celem kursu jest omówienie roli i pozycji państw pozaeuropejskich w stosunkach międzynarodowych, przedstawienie głównych założeń, koncepcji oraz modeli teoretycznych dotyczących badania państw pozaeuropejskich w naukach społecznych oraz ukazanie tego obszaru badań w kontekście studiów regionalnych i globalnych jako subdyscypliny dyscypliny naukowej stosunki międzynarodowe. Kurs omawia państwa pozaeuropejskie w kontekście analizy państwa jako jednego z poziomów analiz stosunków międzynarodowych. Ponadto omawia państwa pozaeuropejskie, ich myśl polityczną Jako jedno z głównych komponentów studiów globalnych; ukazuje relacje między poziomem regionalnym i globalnym.
Podczas kursu zostanie omówiona użyteczność teorii stosunków międzynarodowych w badaniu państw pozaeuropejskich. Omówione zostaną studia przypadku. Ponadto przedstawione zostaną modele teoretyczne wyjaśniające specyfikę państw pozaeuropejskich (studia przypadków). Kurs składać się będzie z pięciu bloków tematycznych (po 4 h)
seminarium 1: Państwa pozaeuropejskie – pojęcie, geneza, terminologia. Państwa pozaeuropejskie a pojęcie Globalnego Południa; tożsamość państw pozaeuropejskich; uwarunkowania kulturowo-cywilizacyjne w kształtowaniu wizji porządku międzynarodowego
seminarium 2: Miejsce i rola studiów badań państw pozaeuropejskich w naukach społecznych oraz w dyscyplinie stosunki międzynarodowe: wzajemne współzależności, różnice, podobieństwa. Państwa jako obszar badań w studiach regionalnych w nauce o stosunkach międzynarodowych: geneza, terminologia, główne podejścia badawcze w analizie regionu i państw pozaeuropejskich, debata dotycząca roli państw pozaeuropejskich regionu i regionalizmu, studia regionalne a studia globalne
seminarium 3: Państwa pozaeuropejskie w wymiar polityczny i militarny stosunków międzynarodowych; rola wschodzących mocarstw w stosunkach międzynarodowych; Globalne Południe wobec głównych zjawisk i procesów, konfliktów w XXI wieku – jak badać?
Seminarium 4: państwa pozaeuropejskie w międzynarodowych stosunkach gospodarczych; procesy integracji gospodarczej a państwa pozaeuropejskie – jak badać?
seminarium 5: Prezentacje i opinie studentów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i
innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa, 1 jest dozwolona w szczególnych okolicznościach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
- Udział w zajęciach
- Prezentacja studium przypadku
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- Ocena aktywność podczas zajęć
- Wiedza z zakresu przedstawionej literatury
- Wykorzystanie teorii i metody z zajęć podczas prezentacji
Kryteria oceniania:
- Obowiązkowy udział w zajęciach
- Prezentacja oparta na wytycznych podanych przez instruktorów.
Literatura
- Brecher, M. (1963). International relations and Asian studies: the subordinate state system of Southern Asia. World Politics, 15(2), 213-235.
- Modelski, G., & Thompson, W. R. (1988). Seapower in global politics, 1494–1993. Springer.
- Modelski, G. (1962). Comparative international systems. World politics, 14(4), 662-674.
- Modelski, G. (1961). International relations and area studies: The case of South-East Asia. International Relations, 2(3), 143-155.
- Thompson, W. R. (1973). The regional subsystem: a conceptual explication and a propositional inventory. International Studies Quarterly, 17(1), 89-117.
- Thompson, W. R. (1970). The Arab sub-system and the feudal pattern of interaction: 1965. Journal of Peace Research, 7(2), 151-167.
- Spykman, N. J. (1938). Geography and foreign policy, I. American political science review, 32(1), 28-50.
- Cantori, L. J., & Spiegel, S. L. (1973). The Analysis of Regional International Politics: the integration versus the empirical systems approach. International Organization, 27(4), 465-494.
- Acharya, A. (2016). Advancing global IR: Challenges, contentions, and contributions. International studies review, 18(1), 4-15.
- Acharya, A. (2014). Global international relations (IR) and regional worlds: A new agenda for international studies. International studies quarterly, 58(4), 647-659.
- Acharya, A., & Buzan, B. (2019). The making of global international relations. Cambridge University Press.
- Lie, J. (2012). Asian Studies/Global Studies: Transcending Area Studies and Social Sciences. Cross-Currents: East Asian History and Culture Review, 1(2).
- Zajączkowski, J. (2024). The Re-integration of Regional Studies as a Sub-Discipline of International Relations. Polish Political Science Yearbook, 53(4), 5-24.
- Aryal, S. K. (2024). An Interaction Between Regional Power and Liberal International Order (LIO): A Case Study of India and Indonesia. Polish Political Science Yearbook, 53(4), 25-42.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: