Pisanie pracy: od pierwszych pomysłów do pomyślnego zakończenia 1600-SZD-ID-PP
Podczas zajęć-warsztatów zostanie zrekonstruowany proces przygotowania rozprawy doktorskiej (według sekwencji: szukanie pomysłu badawczego – rozpoznanie dotychczasowego stanu wiedzy w danej dyscyplinie – formułowanie problemu badawczego, celów, pytań i hipotez – konceptualizacja – operacjonalizacja – projektowanie, strukturyzacja i realizacja badania właściwego – analiza materiału i wyciąganie konkluzji – osadzanie rezultatów w dyskursie naukowym i praktyce) w świetle samego pisania tekstu rozprawy / cyklu artykułów składających się na tezę doktorską (formułowanie myśli, redakcja, krytyczna lektura własnego tekstu). Zostaną zaakcentowane różnice w budowaniu dyskursu naukowego w odrębnych dyscyplinach oraz wskazane dobre praktyki przygotowywania argumentacji badawczej.
Forma zajęć: dyskusja o źródłach inspiracji poznawczej i o sposobie znalezienia dla niej adekwatnego wyrazu, prezentacja postępowania badawczego w różnych dyscyplinach przez reprezentantów tychże (uczestników zajęć), prezentacja przykładowych tekstów naukowych oraz struktury ich argumentacji w ramach różnych praktyk naukowych, prezentacja fragmentu własnego tekstu naukowego i próba jego obrony wobec krytyki
Stosowane metody dydaktyczne: warsztatowe formy konwersatoryjne: prezentacja – dyskusja – krytyka, ćwiczenie z projektowania badania naukowego dla wybranej problematyki spoza własnej dyscypliny
Język, w którym prowadzony jest przedmiot: język polski, chyba że w grupie nie będzie osoby niewładającej językiem polskim – wówczas język angielski
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: uczestnicy zajęć powinni wziąć aktywny udział we wszystkich formach warsztatowej wymiany myśli, powinni wziąć udział w co najmniej 80% zajęć (8 spotkaniach), dopuszczalne trzy nieobecności usprawiedliwione.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): podstawą zaliczenia zajęć jest: 1. obecność na co najmniej 8 spotkaniach; 2. aktywny udział w zajęciach (części prezentacyjnej, części dyskusyjnej, części ćwiczeniowej); 3. jednostronicowy tekst przedstawiający syntetyczne refleksje porównawcze dotyczące różnic między dyscyplinami w budowaniu dyskursu naukowego
Metody weryfikacji efektów uczenia się: bieżąca obserwacja i analiza aktywności intelektualnej prezentowanej przez uczestników zajęć (indywidualne zaangażowanie w część prezentacyjną, dyskusyjną i ćwiczeniową) oraz lektura tekstu zawierającego syntetyczne refleksje porównawcze (indywidualnie przygotowywane przez każdego uczestnika zajęć)
Kryteria oceniania: ocenie będzie podlegała jakość zaangażowania uczestników w każdą z części zajęć (prezentacyjną, dyskusyjną, ćwiczeniową) oraz jakość końcowych refleksji (przygotowanych w formie tekstowej); doceniana będzie zasadność i trafność wypowiedzi, pomysłowość w ramach argumentacji, celna krytyka, umiejętność wskazywania różnic i podobieństw między osobnymi praktykami badawczymi
Literatura
Jan Allen, 2019, The productive graduate student writer. How to manage your time, process, and energy to write your research proposal, thesis, and dissertation and get published, Stylus, Sterling, Virginia; Earl Babbie, 2015, The basics of social research, Cengage Learning, Boston; Mario Augusto Bunge, 2012, Epistemology & Methodology I. Exploring the World, Springer, Dordrecht; John W. Creswell, J. David Creswell, 2018, Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, Sage Publications, Los Angeles (etc.); Rene Descartes, 2006, A discourse on the method of correctly conducting one’s reason and seeking truth in the sciences, Oxford University Press, Oxford – New York; Ray C. Dougherty, 1976, Einstein and Chomsky on scientific methodology, “Linguistics”, 167, pp. 5–14; Agnieszka Gromkowska-Melosik, 2020, Doktorat jako stopień naukowy: geneza, znaczenie, kontrowersje, "Studia Edukacyjne”, 59, s. 91–102; Igor Hanzel, 2010, Studies in the methodology of natural and social sciences, Peter Lang, Frankfurt am Main (etc.); David Kaplan (ed.), 2004, The Sage handbook of quantitative methodology for the social sciences, Sage, Thousand Oaks (California); Józef Lipiec, 1972, Podstawy ontologii społeczeństwa, PWN, Warszawa; Józef Lipiec, 1979, Ontologia świata realnego, PWN, Warszawa; Andrzej Lisowski, 2019, Zbyszko Chojnicki. Jak można być strażnikiem ładu intelektualnego w epoce kryzysu nauki?, ”Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, 43, s. 25–39; William Outwaite, Stephen P. Turner (eds.), 2007, The Sage handbook of social science methodology, Sage Publications, Los Angeles (etc.); Łukasz Sułkowski, Regina Lenart-Gansiniec, 2021, Rozprawa doktorska w naukach społecznych: poradnik doktoranta i promotora pracy doktorskiej, Wyd. Społecznej Akademii Nauki, Łódź; René Thom, 1982, The role of mathematics in present-day science, “Studies in Logic and the Foundations of Mathematics”, 104, pp. 3–13; René Thom, 2018, Structural stability and morphogenesis, CRC press, Boca Raton (Florida); Cynthia Vincent, Émilie Tremblay-Wragg, Catherine E. Dérib, Sara Mathieu-Chartier, 2023, A multi-phase mixed-method study defining dissertation writing enjoyment and comparing PhD students writing in the company of others to those writing alone, “Higher Education Research & Development”, 42.4, pp. 1016–1031; January Weiner, 2018, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: