Podejścia interpretacyjne do działań edukacyjnych. Pedagogika, filozofia i rozumienie w naukach społecznych 1600-SZD-ID-PIDE
Kurs ukazujący wybrane koncepcje interpretacji (m.in. hermeneutyczne - H.-G. Gadamera, P. Ricoeura) oraz możliwości ich odnoszenia do zagadnień pedagogicznych. Istotnym elementem zajęć są ćwiczenia w zakresie prezentowania własnych pomysłów interpretowania wybranych doświadczeń edukacyjnych. W ramach dyskusji zostaną poddane refleksji zagadnienia, związane z kształceniem uniwersyteckim, a także z projektowaniem i prowadzenie badań pedagogicznych o charakterze teoretycznym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe pedagogiki
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Oraz inne:
Wiedza: (zna i rozumie) wybrane koncepcje interpretacji;
Umiejętności: (potrafi) z różnych perspektyw interpretacyjnych odnieść się do zagadnień edukacyjnych.
Kompetencje: (jest gotów do) podejmowania działań na rzecz doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obowiązuje udział w zajęciach, dopuszczalna liczba nieobecności – 1 (sposób opanowania materiału z tego spotkania należy ustalić z prowadzącym).
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): pisemne zaliczenie na ostatnim spotkaniu (krótka praca pisemna).
Metody weryfikacji efektów uczenia się: weryfikacja ciągła - udział w dyskusjach oraz innych aktywnościach w trakcie zajęć. Praca zaliczeniowa na przedostatnich/ostatnich zajęciach.
Kryteria oceniania: jakość wykonania zadań w trakcie zajęć, końcowa praca pisemna na ostatnim spotkaniu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
A. Bates, Transforming Education. Meanings, myths and complexity, Routledge, London and New York, 2016, 1-45.
D. Bridges, Fiction written under oath? Essays in philosophy and educational research, Springer 2003.
W. Carr, For Education. Towards Critical Educational Inquiry, Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 1998, pp. 60-73.
H.-G. Gadamer, Truth and Method, trans. J. Weinsheimer, D. G. Marshall, Bloomsbury, London, New Delhi, New York, Sydney 2014, 370-387.
R. Godoń, Reflection and Action in Anglophone Philosophy of Education: Challenges and Inspirations, in: Education and „Padagogik”. Philosophical and Historical Reflections (central, Southern and South-Eastern Europe), ed. B. Kudlacova, A. Rajsky, Peter Lang2019, 32-41.
M. Oakeshott, The Voice of Liberal Learning, Liberty Fund, Indianapolis 2001, 1-34.
P. Ricoeur, Life: a story in search of a narrator. in: Veldes, M. J. (ed.) A Ricoeur Reader. Reflections and Imagination. New York, London, Sydney, Tokyo, Singapore: Harvest Wheatsheaf, 425-437.
Ken Robinson, Kate Robinson, Imagine If... Creating A Future for Us All, Penguin Books 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: