Nowe technologie: rola prawa w kształtowaniu rynków cyfrowych 1600-SZD-ID-NN
W ramach spotkań omawiane będą artykuły opisujące badania nad zagadnieniami związanymi z nowymi technologiami, które korzystają z różnorodnych metod, np. empiryczne badania dotyczące stosowania prawa lub badania wykorzystujące prawo dla refleksji nad nowymi modelami biznesowymi czy nad relacji między wdrażaniem nowych technologii a prawem. Wśród omawianych tematów znajdzie się prawo ochrony danych osobowych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), akty prawne dotyczące sztucznej inteligencji (Akt o sztucznej inteligencji), akty prawne dotyczące rynków cyfrowych (Akt o rynkach cyfrowych i jego relacja z prawem ochrony konkurencji) czy akty prawne dotyczące pracy platformowej (projekt dyrektywy o pracownikach platformowych). W czasie zajęć omówione zostaną również źródła prawa (prawo polskie, prawo Unii Europejskiej, oraz prawo międzynarodowe) i specyfika metod stosowanych w ramach nauk prawnych (np. analiza dogmatyczna, porównawcza), co umożliwi lepsze zrozumienie roli prawa przy kształtowaniu nowych technologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obecność i aktywność; maksymalnie 2 nieobecności niewymagające usprawiedliwienia
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): obecność i aktywność (50%) oraz prezentacja zaliczeniowa (50%) (w czasie zajeć lub, w razie konieczności zaliczenia poprawkowego, po ich zakończeniu)
Metody weryfikacji efektów uczenia się: aktywny udział w dyskusji i prezentacja zaliczeniowa;
Kryteria oceniania: obecność, aktywność i prezentacja zaliczeniowa
Literatura
Kuner, Christopher, and others (eds), The EU General Data Protection Regulation (GDPR): A Commentary (New York, 2020; online edn, Oxford Academic), https://doi.org/10.1093/oso/9780198826491.001.0001, accessed 6 Mar. 2024. // Dexe, J., Franke, U., Söderlund, K., Niels, V. B., Hagensby Jensen, R., Lepinkäinen, N., & Vaiste, J. (2022). Explaining automated decision-making: a multinational study of the GDPR right to meaningful information. Geneva papers on risk and insurance. Issues and practice, 47, 669–697. https://doi.org/10.1057/s41288-022-00271-9 // Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council Laying Down Harmonised Rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and Amending Certain Union Legislative Acts, COM/2021/206 final // Jacques Crémer, David Dinielli, Paul Heidhues, Gene Kimmelman, Giorgio Monti, Rupprecht Podszun, Monika Schnitzer, Fiona Scott Morton, Alexandre de Streel, Enforcing the Digital Markets Act: institutional choices, compliance, and antitrust, Journal of Antitrust Enforcement, Volume 11, Issue 3, November 2023, Pages 315–349, https://doi.org/10.1093/jaenfo/jnad004 // Dominika Polkowska & Bartosz Mika (2023) Is it possible to outsmart Uber? Individual working tactics within platform work in Poland, European Societies, 25:4, 606-626, DOI: 10.1080/14616696.2022.2156578
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: