Konsocjonalna demokracja. Przypadek Malezji 1600-SZD-ID-KDPM
Malezja jest krajem, którego życie polityczne, społeczne i gospodarcze w znacznej mierze pozostaje zdeterminowane przez podziały etniczne i wzajemne animozje pomiędzy głównymi grupami ją zamieszkującymi. Na progu drugiej wojny światowej Półwysep Malajski stanowił ojczyznę trzech wielkich wspólnot etnicznych. Ludność malajska stanowiła niemal połowę (46,6%) populacji. Prócz Malajów na Półwyspie mieszkali Chińczycy (37,5%) i Hindusi (14,4%). Sami Malajowie stanowili przykład niezwykłej mozaiki etnicznej. Na wykładzie omówimy historyczne i polityczne uwarunkowania podziałów etnicznych w Malezji oraz ich polityczne i gospodarcze konsekwencji. Przedstawione zostaną też główne zasady konsocjonalizmu jako formuły politycznej, której Malezja stanowi modelowy przykład.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Oraz inne: WG02 Wiedzę o historii Malezji i jej uwarunkowaniach międzynarodowych i globalnych UW01: Podstawowe umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystywania dostępnych w sferze publicznej informacji o problematyce konfliktów etnicznych i próbach ich rozwiązywania UW01Rozumie przyczyny, konsekwencje oraz mechanizmy konfliktów etnicznych oraz funkcjonowania mechanizmów demokratycznych w społeczeństwach pluralnych KK01 Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe w społeczeństwie i analizować ich wpływ na reżim polityczny UW01: Ma świadomość współoddziaływania kultury i tożsamości na system demokratyczny. KK01 Potrafi promować postawę opartą na świadomości zagrożeń konfliktami etnicznymi opartą na gruncie wzajemnego poszanowania i tolerancji
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Nie wymagam obecności na zajęciach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): krótki test jednokrotnego wyboru po zakończeniu zajęć
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria oceniania: Uzyskanie 50% plus jedna z odpowiedzi jest warunkiem zaliczenia.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Jelonek Adam W.(2004), Dylematy konsocjonalizmu. Przypadek Malezji.,Scholar, Warszawa; Jelonek Adam W.(2009), Malezja, Historia Państw Świata w XXw., Trio, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:Wang Gungwu (1988) The Study of Chinese Identities in Southeast Asia, w: Jennifer W. Cushman Wang Gungwu (ed.), Changing Identities of the Southeast Asian Chinese Since World War II, Hong Kong: Hong Kong University Press;
Roff, W.R. (1994 [1964]) The Origins of Malay Nationalism, New Haven: Yale University Press;
Milne, R.S. i Mauzy D.K. (1999) Malaysian Politics under Mahathir, Routledge: London;
Lipjhart, Arendt (1977) Democracy in Plural Societies, New Haven: Yale University Press;
Ariffin Omar (1993) Bangsa Melayu: Malay Concepts of Democracy and Community, 1945-1950, Kuala Lumpur: Oxford University Press; Shamsul A.B. (1996a) Nation-of-intent in Malaysia, w: Stein Tonnesson i Hans Antloev (ed.), Asian Forms of the Nation, London: Curzon Press, ss. 323-347., B.Brooks Kelly (2019), Power Sharing and Consociational Theory, Palgrave
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: