Globalna sprawiedliwość społeczna/klimatyczna, edukacja i akademia 1600-SZD-ID-GS
Według UNESCO głównym celem globalnej edukacji obywatelskiej jest "wspieranie uczniów w rewizji założeń, światopoglądów i relacji władzy w dyskursach głównego nurtu oraz uwzględnianie osób/grup, które są systematycznie niedostatecznie reprezentowane/marginalizowane" (UNESCO 2014). Chodzi o otwarcie uczących się na krytyczną refleksję nad ich własnym światopoglądem i tym, jak odnoszą się do innych i szerszego świata. Dlatego też w trakcie kursu doktoranci i doktorantki będą analizować nie tylko aktualne badania i perspektywy teoretyczne, które leżą u podstaw globalnej edukacji obywatelskiej, ale także własne perspektywy i ich miejsce w świecie (oraz sposób, w jaki są one powiązane z innymi). Będą mieli/miały możliwość zrozumienia roli edukacji w przygotowaniu uczniów do życia i pracy w świecie coraz bardziej złożonych globalnych wyzwań. Kurs koncentruje się na perspektywie globalnej sprawiedliwości społecznej/klimatycznej i transformacyjnych podejściach edukacyjnych, które stawiają czoła globalnym wyzwaniom. Wykorzystane zostaną również perspektywy teorii postkolonialnej w edukacji. Ważną częścią kursu będzie refleksja nad rolą środowiska akademickiego w podejmowaniu odpowiedzialnych działań. Jeśli chodzi o postawy, celem kursu jest wzmocnienie poczucia globalnej sprawiedliwości, odpowiedzialności i obywatelstwa w globalnym świecie oraz zaangażowanie w zmiany społeczne i budowanie zrównoważonego świata.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Oraz inne: Po ukończeniu kursu doktorantki i doktoranci będą: znać trendy w rozwoju edukacji globalnej/globalne edukacji obywatelskiej, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia krytycznego i postkolonialnego; umieć wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin (w tym różne koncepcje teoretyczne omawiane na zajęciach) do formułowania i proponowania rozwiązań złożonych problemów; umieć uczestniczyć w dyskusjach naukowych z krytycznym nastawieniem; przygotowane/i do krytycznej oceny osiągnięć naukowych danych dyscyplin w kontekście poruszanych zagadnień.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności są dozwolone
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): zaliczenie
Metody weryfikacji efektów uczenia się: obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach; 1 krótkie zadanie pisemne (referat; esej dyskusyjny lub argumentacyjny; krytyczna analiza zasobu/innowacji/projektu)
Kryteria oceniania: zgodność pracy z tematem, spójność i logika wywodu, struktura pracy, poprawność językowa, kryteria formalne, wykorzystanie literatury przedmiotu
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1.) V. Andreotti. (2012). Editor's preface 'HEADS UP'. Critical Literacy: Theories and Practices 6:1.
2.) V. Andreotti. (2011). Actionable postcolonial theory in education. New York: Palgrave Macmillan.
3.) V. de Oliveira Andreotti, L. M. de Souza. (2011). Postcolonial Perspectives on Global Citizenship Education. New York: Routledge.
4.) D. Bourn. (2022). Education for Social Change: Perspectives on Global Learning. London: Bloomsbury.
5.) D. Bourn. (2018). The Bloomsbury Handbook of Global Education and Learning. London: Bloomsbury.
6.) I. Davies, E. Sant, L. Shultz, K. Pashby. (2018). Global Citizenship Education: A Critical Introduction to Key Concepts and Debates. London: Bloomsbury.
7.) Ch. McEwan. (2018). Postcolonialism, Decoloniality and Development. London: Routledge.
8.) UNESCO. (2014). Global citizenship education: preparing learners for the challenges of the 21st century. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227729entury - UNESCO Digital Library.
9.) K. Jasikowska, M. Pałasz (red.). (2022). Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska. www.za512.uj.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: