Od galaktyki Gutenberga do Metawersum Zuckerberga 1600-SZD-ID-GGMZ
Konwersatorium interdyscyplinarne na temat krytycznej teorii ewolucji wiedzy i komunikacji (in statu nascendi). Oparte o analizę porównawczą głównych nurtów teoretycznych i szkół metodologicznych w badaniach komunikacji społecznej oraz wyjaśnianiu przekształceń uczestnictwa w życiu publicznym. Szczególny nacisk położymy na omówienie i wykorzystanie analiz ewolucji mediów jako czegoś więcej niż neutralnych środków komunikacji społecznej i na zrozumienie transformacji społecznych ram perswazji ideologicznej oraz marketingowej na gruncie nauk politycznych, nauk o zarządzaniu, studiów medialnych i socjologii internetu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
Główne tendencje rozwojowe naukowych konceptualizacji procesów produkcji i upowszechniania wiedzy, negocjacji prawdziwości teorii naukowych oraz klimatu kulturalnego w instytucjonalizacji i indywidualizacji społecznych ram pamięci, perswazji i mobilizacji oraz w przewidywaniu przyszłości. Potrafi wyznaczyć ruchome granice specjalizacji nastepujących dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie: nauki o jakości i zarządzaniu, nauki polityczne, socjologia, psychologia społeczna, kulturoznawstwo i studia nad mediami i komunikacją społeczną.
Umiejętności | Potrafi:
– wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin specjalizacji naukowych do twórczego identyfikowania ram instytucjonalnych, politycznych, kulturowych i psychologicznych komunikacji medialnej, do formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów kształtowania przekonań, szczególnie pod naciskiem manipulacji medialnej. Potrafi też wykorzystać nowonabytą wiedzę do wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definicji, interpretacji i negocjacji celu, doboru odpowiedniej metodologii oraz selekcji relewantnych przejawów mechanizmów, które warto poddać empirycznym badaniom naukowym w dziedzinie nauk o jakości i zarządzaniu.
– formułować hipotezy na temat zabiegów perswazyjnych w propagandzie, PR (zwłaszcza w tzw. “czarnym” PR) i marketingu, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze (jak wykrywamy czarny PR oraz farmy trolli, jak się im przeciwstawiamy, w szczególności poprzez kształtowanie obywatelskiej dociekliwości w instytucjach edukacji i w życiu publicznym) oraz twórczo je stosować; wnioskować o zakresie i skutkach wirtualizacji i gamifikacji procesów komunikacji społecznej na podstawie wyników badań naukowych
– uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
– krytycznej oceny dorobku badaczy globalnych środków masowego przekazu oraz badaczy wirtualizacji oddziaływań perswazyjnych w ramach mediów społecznościowych oraz do krytycznej ewaluacji dyscyplin badawczych w obrębie nauk społecznych (np. po to by umieć odpowiedzieć dlaczego psychologia kwitnie a socjologia usycha).
– obiektywnej analizy treści i ram interpretacyjnych narzucanych odbiorcom środków masowego przekazu oraz uczestnikom komunikacji za pośrednictwem wirtualnych wspólnot mediów społecznościowych.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Wymagana jest obecność, udział w dyskusji, zrozumienie tekstów, dopuszczalna max. jedna nieobecność realna i jedna wirtualna.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Wymagane na zaliczenie są 3 minieseje, 1 miniprezentacja medialna, 1 esej końcowy. Zaliczanie poprawkowe wymaga dodatkowego eseju na podstawie dodatkowej lektury.
Metody weryfikacji efektów uczenia się; sprawdzanie umiejętności obrony głoszonych w miniesejach tez interpretacyjnych własnych oraz krytyki tez interpretacyjnych innych autorów i innych studentów z grupy.
Kryteria oceniania: zrozumienie tekstu, umiejętność argumentacji, orientacja w literaturze i podcastach
Literatura
Dimsdale, Joel E., 2021, Dark Persuasion. A History of Brainwashing from Pavlov to Social Media, New Haven, CT & London, Yale University Press
Taplin, Jonathan, 2023, The End of Reality, New York, Public Affairs
Tufekçi, Zeynep, 2018, Twitter and Tear Gas: Power and Fragility of Networked Protest, New Haven, CT & London, 2018
Magala, Sławomir, 2024, Clouds and Crowds, Newcastle upon Thyne, Cambridge Scholars (in preparation)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: