Global families, glocal problems 1600-SZD-ID-GFGP
Kurs wprowadza w interdysplinarnie prozentowaną problematykę starzejących się społeczeństw. W trakcie zajęć poruszane są następujące zagadnienia: przekraczanie współczesnych barier długowieczności, społeczne i indywidualne czynniki sprzyjające długowieczności w sprawności i niezależności, nieoczywiste sposoby na podtrzymanie i inicjowanie aktywności dla starszych osób dorosłych, pogłębiona analiza współczesnych przejawów agaizmu, zamieszkiwanie jako ważny element jakości życia w starzeniu się, budowanie inkluzyjnych wiekowo społeczności oraz angażowanie szerszych grup społecznych (niż jedynie rodzina) dla wsparcia społecznego niesamodzielnej starości.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01–krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: aktywne uczestnictwo w dyskusjach grupowych I na forum, prezentacja przygotowana na podstawie jednego z tekstów, esej dot. materiałów dokumentalnych analizowanych w czasie zajęć, obecność na min. 16 spośród 20h.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): jw
Metody weryfikacji efektów uczenia się: lista obecności, ocena prac w grupach i indywidualnych prezentacji plus eseju
Kryteria oceniania: obecność: 10%, aktywność: 30%, prezentacja 30%, esej 30%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
(2022) Gerontological Social Work in Action – anti oppressive practive with older adults, their families and communities; (2021) Social Gerontology; (2013) Environmental gerontology – wybrane rozdziały
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: