Edukacja w dialogu – język w procesie uczenia się 1600-SZD-ID-EWD
Treścią zajęć są współczesne wyzwania różnorodnych środowisk wychowania: zarówno tych, które uznajemy za tradycyjne jak i tych, które stają się nowymi przestrzeniami wychowania. Zajęcia prowadzone są w formie seminarium realizowanego metodami aktywizującymi: w postaci dyskusji, spotkań online z gośćmi, na podstawie prowadzonych badań własnych i przeglądu literatury. Namysł nad przemianami środowisk wychowawczych takich jak rodzina, szkoła, organizacje społeczne, publiczne instytucje opiekuńczo-wychowawcze, środowisko pracy, podjęty będzie w obszarze 5 kluczowych wyzwań:
Z1 Kryzys i modernizacja edukacyjna: metody oswajania zmiany - obszary łagodnych i kryzysowych form edukacji a reakcje środowisk wychowawczych i edukacyjnych na novum: pedagogika radykalna, uczące się społeczności, transformacyjne instytucje. Konflikty wizji edukacyjnych i ich aktorzy.
Z2 Socjalizacja, podporządkowanie i upodmiotowienie. Rzecz o celach i strategiach wychowania w rodzinie i wokół niej. Walka starego z nowym myśleniem o stylach wychowania a pozory w wychowaniu, czyli w co grają opiekunowie i wychowawcy oraz wychowankowie. Między rozwojem a zniewoleniem. Przykłady; rodzina, piecza zastępcza, prawo rodzinne, ingerencja państwa w rozwój i ochronę rodziny, zaniechania, wsparcie rodziny itp.
Z3 Sprawiedliwość społeczna, prawo do edukacji a konflikt roszczeń w obszarze prawa do edukacji. Edukacja publiczna jako przestrzeń walki o uznanie. Amalgamat, wspólnota, homogeniczność, podstawa programowa i ruchy społeczne praw poszczególnych grup, próby realizacji idei sprawiedliwości społecznej i integracji. Mechanizmy władzy i dominacji roszczeń. Przykłady: szkoła publiczna, szkoły alternatywne, szkoły demokratyczne, reformy szkolne, ruchy społeczne na rzecz zmian w edukacji, szkoły dla dorosłych, itp.
Z4 praca własna: Stworzenie planu badania innowacji w wychowaniu. Omówienie pomysłów badawczych i analiza zaproponowanej metodologii badawczej.
Z5. Dylematy partycypacji i reprezentacji. Partycypacja jako uczenie się w doświadczeniu i przejaw demokratyzacji (dzieci, młodzieży i dorosłych) Jednocześnie: pedagogika reprezentująca "uciśnionych": bieda, niepełnosprawność, nierówność szans edukacyjnych; partycypacja jako "dowód" w sprawie. Zrównoważony rozwój, cele millenialne itp. jako strategie polityczne wychowania. Przykład: organizacje społeczne lokalne i globalne, cele i założenia inicjatyw prywatnych, organizacji działających w ramach usługi publicznej lub oddziałów organizacji międzynarodowych, stowarzyszeń samopomocowych i ruchów społecznych.
Z6 Westernizacja i kolonizacja idei w procesach wychowawczych: lokalne i globalne interesy. Przywództwo, innowacyjność, nowe programy i projekty edukacyjne, reformy. Rzecz o idealizmie i konformizmie pedagogicznym środowisk wychowawczych. Przykłady dobrych praktyk, ale także kolonizowania umysłu i konformizmu wobec mód wychowawczych. Nowe idee w edukacji dorosłych i seniorów. Idee postkolonialności. Systemowe rozwiązania w edukacji, reformy na rzecz urynkowienia edukacji.
Z7 praca własna. Krytyczna analiza wybranych teorii lub innowacyjnych praktyk edukacyjnych pod kątem kontekstów wychowawczych.
Z8 i 9 Środowisko niewidzialne i jego znaczenie w badaniu i realizacji procesów edukacyjno-wychowawczych. Robotyzacja, informatyzacja i cyfrowy świat edukacji jako nowe przestrzenie i nie-miejsca, kultura wartości duchowych i dziedzictwa niematerialnego. Problemy ukryte w wychowaniu. Co ma wpływ a czego nie widać i nie da się kontrolować w wychowaniu. Jednocześnie próby zakorzeniania w wychowaniu: topos, pedagogika pracy, miejsca i i środowiska lokalne jako "nieznane" przestrzenie społecznych wpływów wychowania.
Z10 Współczesne badania w pedagogice społecznej: polskie i zagraniczne doświadczenia badań indywidualnych i zespołowych. Dyskusja, podsumowanie zajęć. Rola badacza w społecznej zmianie: między obserwacją, aktywizacją partycypacją a modernizacją przestrzeni wychowania.
Ramą dyskusji na każdym ze spotkań będą koncepcje, rozumienie innowacji, innowacyjności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obecność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności 2, aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): praca własna (Z4 i Z7). Zaliczenie poprawkowe: praca własna z zajęć Z4 i Z7, dyskusja na temat wybranej literatury *3 książki/artykuły z listy lektur
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Weryfikacja efektów kształcenia odbędzie się na podstawie obserwacji przebiegu spotkań i aktywności studentów przez osobę prowadzącą zajęcia (notatka) oraz dokumentów dostarczonych przez studentów (prace własne).
Kryteria oceniania: Przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo 10 p.; praca własna Z4 i Z7 20 p. Minimum do zaliczenia 25p
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Erving Goffman, Spotkania, Zakład Wydawniczy Nomos, 2010,
• Paulo Freire, Education for Critical Consciousness. New York ; London : Continuum, 2011.
• Janusz Korczak, A child's right to respect; translation Sean Gasper Bye. Warszawa : Rzecznik Praw Dziecka, 2017
• Axel Honneth, Walka o uznanie. Zakład Wydawniczy Nomos, 2012, cz II i III.
• AlainTuraine, Samotworzenie się społeczeństwa, Wydawnictwo NOMOS, 2010 R VI Ruchy Społeczne, s. 295-367
• Stuart N. Hart, Children’s rights in Education, Jessica Kingsley Publishers, 2001 Stuart Hart[et al.], Prawa dzieci w edukacji (przekł. Sylwia Pikiel). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006
• John Rawls, Teoria Sprawiedliwości, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 1994./John Rawls,, A theory of justice, Cambridge, Mass. : The Belknap Press of Harvard University Press, 2001.
• Margaret S. Archer, Człowieczeństwo. Problemy sprawstwa, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2013, Cz. IV R 8 i 9 s. 253-309
• Paulo Freire, Pedagogy of the oppressed / Paulo Freire ; translated by Myra Bergman Ramos, London : Penguin Books, 2017
• Roger Hart, Children’s participation, The Theory and Practice of involving young citizens in community development and environmental care. Routlege 2013
• Joseph Heath. Liberalization, modernization, westernization. Philosophy & Social Criticism. 2004; 30(5-6):665-690. doi:10.1177/0191453704045760.
• Julian Elliott and Elena L. Grigorenko, Editorial: Are Western Educational Theories and Practices Truly Universal? In: Comparative Education Vol. 43, No. 1, Special Issue (33): Western Psychological and Educational Theory and Practice in Diverse Contexts (Feb., 2007), pp. 1-4 (4 pages) plus see other articles. Published By: Taylor & Francis.
• Symbolic Violence in Socio-Educational Contexts: a Post-Colonial Critique / edited by Anna Odrowąż-Coates & Sribas Goswami. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017.
• UNICEF, Children in a Digital World. THE STATE OF THE WORLD’S CHILDREN 2017. https://www.unicef.org/media/48581/file/SOWC_2017_ENG.pdf
• A Review on the Use of Robots in Education and Young Children, January 2016, Educational Technology & Society 19(2):148–163.
• Deborah Carr , Elizabeth Boyle, Benjamin Cornwell, Shelley Correll, Robert Crosnoe, Jeremy Freese, Mary C Waters, The Art and Science of Social Research, Norton & Company, New York, 2021.
• Grzegorz Foryś, Krzysztof Gorlach, Rozwój jako ruch społeczny, Wykłady o ruchach społecznych i rozwoju zrównoważonym, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2023.
• Czasopismo: Pedagogika społeczna Nova
• Agnieszka Naumiuk, Jane Addams i jej koncepcja pracy w środowisku społecznym, „Pedagogika społeczna” nr 3, 2016,
• Couros Geaorge, „The Innovator's Mindset: Empower Learning, Unleash Talent, and Lead a Culture of Creativity" , Dave Burgess Consulting, Incorporated, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: