Etyka w badaniach psychologicznych 1600-SZD-EBP
Problematyka etyczna w badaniach społecznych dotyczy dwóch grup zagadnień. Pierwsza część wykładu obejmować będzie dylematy w planowaniu badań, publikacji i zarządzaniu danymi. Dyskutowane będą kwestie podejmowania tematów istotnych, rzetelności publikowania wyników (w tym wpływu publikacji na społeczeństwo), praw autorskich w odniesieniu do idei, teorii, wyników badań i danych. Poruszone zostaną postulaty transparentności i unikania manipulacji na etapie analizy danych.
Druga część wykładu dotyczyć będzie problematyki relacji między badaczem a badanymi. Obejmie zagadnienia świadomej zgody, minimalizacji stresu, ochrony prywatności. W szczególności podjęte zostaną tematy badań online, badań jakościowych oraz eksperymentów, w tym badań z udziałem zwierząt.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie:
- zasady upowszechniania wyników naukowych (także w trybie otwartego dostępu(P8S_WG)
- Ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej (P8S_WK)
Umiejętności:
Potrafi:
- Uczestniczyć w dyskursie naukowym (P8S_UO), w szczególności zwracając uwagę na etyczne aspekty badań.
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do:
- wypełniania zobowiązań społecznych badaczy (P8S_KO),
- podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, wy tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny
- respektowanie zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej. (P8S_KR)
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Dopuszczalna jest jedna nieobecność (2 godziny), w przypadku większej liczby nieobecności wymagane jest zaliczenie przez dodatkową pracę pisemną.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie obecności i pracy zaliczeniowej.
W przypadku braku wymaganych obecności może napisać pracę dodatkową (zakres ustalany jest indywidualnie w zależności od tematyki opuszczonych zajęć).
W przypadku oceny niedostatecznej z pracy zaliczeniowej Student ma prawo do dodatkowej konsultacji oraz złożenia drugiej pracy zaliczeniowej na tych samych zasadach.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
Zaliczenie na podstawie ustrukturalizowanego opisu etycznych aspektów wybranego badania empirycznego z obszaru nauk społecznych.
Kryteria oceniania:
Student przedstawiając pracę pisemną musi wykazać się osiągnięciem przynajmniej 60%
Literatura
American Psychological Association. (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct, Section 8 ‘Research and Publication’.
British Psychological Society. (2014). Code of human research ethics. British Psychological Society.
Buchanan, E. A., & Zimmer, M. (2012). Internet research ethics.
Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research. Qualitative inquiry, 10(2), 261-280.
Iphofen, R. (Ed.). (2017). Finding common ground: Consensus in research ethics across the social sciences. Emerald Group Publishing.
Woodfield, K. (Ed.). (2017). The ethics of online research. Emerald Group Publishing.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: