Badania empiryczne w naukach prawnych. Projektowanie, zastosowania i metody-kurs dla zaawansowanych 1600-SZD-BENP2
Konwersatorium jest kontynuacją, na poziomie zaawansowanym, kursu wstępnego z metod empirycznych w naukach prawnych dla doktorantów (1600 -SZD-BENP). Zajęcia są zorganizowane wokół kilku studiów przypadków użycia metod empirycznych w prawie. Studia przypadków, które są omawiane na zajęciach na podstawie literatury z konkretnych projektów empirycznych, dobierane są w taki sposób, aby reprezentować różne nurty badawcze i zainteresowania kursantów. Celem kursu jest umożliwienie uczestnikom lepszego wglądu w możliwości jakie dają metody empiryczne w naukach prawnych i ich ograniczenia.
Ponieważ kurs ma na celu poprawę zrozumienia przez uczestników metod empirycznych w prawie, zakłada on że uczestnicy ukończyli ogólny kurs metod empirycznych w naukach społecznych na poziomie magisterskim lub kurs wprowadzający do metod empirycznych w naukach prawnych na poziomie doktoranckim (1600 -SZD-BENP).
Założeniem kursu jest aktywny udział uczestników w dyskusji na zajęciach. Każdy uczestnik zostanie poproszony o przedstawienie krótkiego wprowadzenia do wybranego przez siebie studium przypadku (łączenie się w grupy do trzech osób będzie dozwolone lub wymagane w zależności od liczby uczestników). Ze względu na charakter zajęć wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
1. Wybraną literaturę z zakresu metodologii empirycznych nauk prawnych
2. Wyniki i ograniczenia metod empirycznych w konkretnych studiach przypadków
Student potrafi
1. Podejmować świadome decyzje o zastosowaniu metody empirycznej w swoim projekcie badawczym
2. Kontynuować samodzielne studiowanie metodologii badań empirycznych w prawie
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Ocena na zaliczenie, brak egzaminu
Metody weryfikacji efektów uczenia się: nieformalne
Kryteria oceniania: Jakość udziału w dyskusji, jakość wprowadzenia do studium przypadku
Literatura
W trakcie kursu będą wykorzystywane dwa rodzaje literatury, podręczniki z zakresu metodologii empirycznych badań prawnych oraz artykuły naukowe i monografie opisujące konkretne badania Podręczniki są wymienione poniżej:
1. Banakar, R. and M. Travers, eds. Theory and method in socio-legal research, Hart 2005.
2. McConville, M., ed. Research methods for law. Edinburgh University Press, 2010
3. Leeuw, F. L., and H. Schmeets. Empirical legal research: A guidance book for lawyers, legislators and regulators. Edward Elgar Publishing, 2016.
4. Cane, P., and H. Kritzer, eds. The Oxford handbook of empirical legal research. OUP Oxford, 2010.
5. Epstein, L. and A. D. Martin. An introduction to empirical legal research. Oxford University Press, 2014.
Literatura do omawiania studiów przypadku będzie ustalona na zajęciach, w zależności od zainteresowań badawczych uczestników seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: