Współczesne metody filozofii 1500-SZD-WMF
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi metodami badawczymi stosowanymi przez współczesnych filozofów reprezentujących różne nurty i tradycje, w tym filozofię analityczną i kontynentalną. Szczególną uwagę poświęcimy takim metodom, jak analiza pojęciowa, analiza języka potocznego, formalizacja problemów za pomocą narzędzi logiki, eksperyment myślowy, badanie empiryczne (w tzw. filozofii eksperymentalnej), metoda fenomenologiczna (wgląd w istotę i opis fenomenologiczny), metoda dialektyczna, dekonstrukcja. Pogłębionemu poznaniu tych metod służyć będzie lektura tekstów dobrze egzemplifikujących ich zastosowanie, a przede wszystkim wykonywane przez uczestników zajęć zadania, polegające na użyciu danej metody do opracowania jakiegoś konkretnego zagadnienia. W ten sposób każdy uczestnik zajęć będzie mógł wprawiać się w posługiwaniu się różnymi metodami, również takimi, których nie uważa za swoje. Ma to sprzyjać elastyczności intelektualnej i otwartości na metodologiczny pluralizm filozofii. Każdej z metod poświęcone będą dwa spotkania. Zadaniem pierwszego będzie przedyskutowanie danej metody na podstawie szczególnie reprezentatywnych tekstów, natomiast drugie spotkanie poświęcone będzie dyskusji nad własnymi pracami uczestników, zawierającymi próbę uprawiania filozofii zgodnie z założeniami danej metody.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.2: Zna najważniejsze nurty filozofii współczesnej, zarówno analitycznej, jak i kontynentalnej, zna ich główne źródła i zarys ich dynamiki historycznej oraz rozumie związki między nimi.
P8S_WG.3: Zna najważniejsze metody filozofii współczesnej i do pewnego stopnia umie się nimi posługiwać.
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1: potrafi przeprowadzać analizę problemów filozoficznych zgodnie z założeniami metodologicznymi właściwymi dla różnych nurtów filozofii współczesnej.
P8S_UK.1: umie prowadzić dyskusję na zaawansowanym poziomie nad podstawowymi zagadnieniami filozofii współczesnej.
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KR.1: doceniania różnorodności metodologicznej filozofii współczesnej i rozumienia i akceptowania poglądów i postaw metodologicznych niezgodnych z tymi, które sam wyznaje lub uważa za optymalne.
Kryteria oceniania
Wymagane jest aktywne uczestnictwo w dyskusjach oraz przygotowywanie esejów ćwiczeniowych dotyczących każdej z omawianych metod filozoficznych. Maksymalna liczba nieobecności – 2. Zaliczenie na podstawie aktywności w czasie zajęć i przygotowywanych esejów ćwiczeniowych.
Literatura
Edmund Husserl, Idea fenomenologii; The Idea of phenomenology
E. Husserl, Filozofia jako nauka rygorystyczna; Philosophy as Rigorous Science
Martin Heidegger, Bycie i czas; Being and Time
Hans Georg Gadamer, Prawda i metoda; Truth and Method
John L. Austin, Mówienie i poznawanie
Ludwig Wittgenstein, Dociekania filozoficzne; Philosophical Investigations
Kazimierz Ajdukiewicz, Epistemologia i semiotyka; Epistemology and Semiotics
K. Ajdukiewicz, Problemat transcendentalnego idealizmu w sformułowaniu semantycznym; The Problem of Transcendental Idealism in Semantic Formulation
Kurt Gödel, O pewnych zasadniczych twierdzeniach dotyczących podstaw matematyki i wnioskach z nich płynących; Some Basic Theorems in the Foundations of Mathematics and their Implications
Volker Halbach, Aksjomatyczne teorie prawdy; Axiomatic Theories of Truth
Alan M. Turing, Maszyna licząca a inteligencja; Computing Machinery and Intelligence
John Searle, Umysły, mózgi i programy; Minds, Brains and Programs
Saul Kripke, On Two Paradoxes of Knowledge
Robert Nozick, Newcomb’s Problem and Two Principles of Choice
Wilfrid Sellars, Empiryzm a filozofia umysłu; Empiricism and the Philosophy of Mind
Gyorgy Lukács, Historia i świadomość klasowa; History and Class Consciousness
Jacques Derrida, Cogito i historia szaleństwa ; Cogito and the History of Madness
Markus Kneer, Edouard Machery, No Luck for Moral Luck
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: